Slotervaart boycot CZ na kritiek

Het Slotervaartziekenhuis zegt alle contracten voor op met zorgverzekeraar CZ voor het jaar 2011. Bestuursvoorzitter Aysel Erbudak roept daarbij alle verzekerden van CZ op om voor 1 januari 2011 over te stappen naar een andere verzekeraar.

Het gaat hierbij om zorgcontracten voor behandelingen in het B-segment (vrij onderhandelbaar segment). Het ziekenhuis is altijd verplicht om A-segment zorg (vaste tarieven) te leveren. Wanneer verzekerden toch voor behandeling in het Slotervaart terecht komen, wordt per 2011 het passantentarief in rekening gebracht. Rekeningen worden dan naar het huisadres van de patiënt gestuurd en zij moeten de factuur zelf indienen bij CZ.

Boycot

De bestuursvoorzitter gaat over tot de boycot van CZ na kritiek op de behandeling van borstkankerzorg. CZ bestempelde de zorg als onvoldoende omdat het ziekenhuis niet genoeg operaties uit zou voeren. Erbudak stelt dat de chirurg in dienst van het Slotervaartziekenhuis vorig jaar 130 borstkankeroperaties heeft uitgevoerd in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis. Ruim boven de norm van zeventig die de zorgverzekeraar stelt. “De methodiek die CZ gebruikt bestempelt deze chirurg toch, en geheel ten onrechte, tot chirurg die onvoldoende borstkankerzorg levert”, aldus Erbudak. “Bovendien zijn er geen gevallen bekend in het Slotervaart waarbij borstkankerpatiënten zijn overleden als gevolg van de operatie door de chirurg.”

Resultaat van de behandeling

Voor het Slotervaartziekenhuis is volumenorm volgens de bestuursvoorzitter de enige norm die tot het predicaat ‘slecht’ heeft geleid. “In de medische wetenschap is de enige betrouwbare maat om behandelingen te vergelijken: het resultaat van de behandeling. Voor borstkanker betekent dit: terugkomen van de ziekte of sterfte door de ziekte. De vraag is dus of de volumenorm gerelateerd is aan de uitkomst van de behandeling.”

CZ uit op lage tarieven

Volgens Erbudak is de verzekeraar alleen gebaat bij het kunnen inkopen van zorg tegen een zo laag mogelijke tarieven bij zo weinig mogelijk ziekenhuizen. “Door dit soort beoordelingsmethodieken in het leven te roepen probeert CZ keuzegedrag van patiënten te sturen naar ziekenhuizen waar men de laagste prijzen kan bedingen door volume te bundelen. Het is een schadeverzekeraar, die alleen maar erop uit is de schade te beperken.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter) (Foto: Martine Sprangers)

Lees meer:

Refaja ziekenhuis: “Wij bieden borstkankertopzorg”
Menzis gebruikt ook ‘zwarte lijst’
Inspectie: borstkankerzorg Nederland in orde
Rechter verbiedt publicatie ‘zwarte lijst’ CZ
Ziekenhuizen in actie tegen publicatie prestaties

Zorgvisie nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.

10 REACTIES

  1. Voor de verandering ben ik het eens helemaal eens met Mw Erbudak. De rollen eens omdraaien, kijken hoe ze zich dan houden die verzekeraars!

  2. Lees alle reacties
  3. Ik krijg het gevoel dat Mw Erbudak wel de lusten maar niet de lasten van de marktwerking zoekt. Dat is een vorm van spelbederf waar de klant uiteindelijk niet bij gebaat is

  4. Gefeliciteerd! Eindelijk iemand die zich verzet tegen de almachtige verzekeraars die op volledig oneigenlijke gronden ziekenhuizen en specialisten buitenspel proberen te zetten alleen om zelf meer winst te kunnen maken uit de dysbalans tussen berekende premies en geleverde vergoedingen. Een goed voorbeeld voor de andere raden van bestuur.

  5. Ik vind dit een geweldig goede reactie van Mw. Erbudak op deze arrogante zet van CZ.
    Ze hebben totaal geen zich op de zorg, wat ook blijkt uit hun foutieve telling. Ik hoop dat de andere ziekenhuizen de dappere actie van Mw Erbudak steunen en die zorgverzekeraars terug op hun plek zetten.

  6. mevrouw Erbudak is dol op aandacht. In SLZ komen nauwelijks CZ verzekerde . Deze zijn voornamelijk te vinden in het Zuiden van het Land. Aysel is dol op aandacht.

  7. mevrouw Erbudak is dol op aandacht. In SLZ komen nauwelijks CZ verzekerde . Deze zijn voornamelijk te vinden in het Zuiden van het Land. Aysel is dol op aandacht.

  8. ook al is het voor de bühne: kritische beschouwing van ideeen uit de hoed van de zorgverzekeraar zijn altijd welkom. In de marktwerking moeten partijen elkaar in evenwicht houden en de zorgverzekeraars hebben de houding: wie betaald, die bepaald.

  9. Het staat een afnemer toch vrij om welke reden dan ook bepaalde producten niet meer in te kopen bij een leverancier, zoals hier gebeurt? Erg vreemd om die klant dan per direct de deur te wijzen

  10. Schoenmaker blijf bij je leest is een uitstekend criterium om het handelen van CZ af te wijzen. De verzekeraar beheert niet meer dan mijn portemonnaie en MAG de kosten betalen van de kwalitatieve zorg die IK inkoop. Zolang de IGZ de kwaliteit niet te weinig vindt en ik tevreden ben over de geleverde zorg (binnen de criteria van de beroepsvereniging) moet de verzekeraar gewoon betalen.
    De actie van het Slotervaart ondersteun ik van harte!!!
    Hulde…. laat alle ziekenhuizen dit voorbeeld volgen en we kunnen eindelijk als patiënt ons recht halen.

Geef je reactie

Vul een reactie in!
Vul hier je naam in