Inge Borghuis, bestuurslid Osira Amstelring:‘De Abvakabo noemt het een grote doorbraak, maar ook zonder hun actie was de kwaliteitsverbetering gerealiseerd. De afspraken die Osira Amstelring met haar medewerkers heeft gemaakt gelden vooral voor zorgmedewerkers vanaf niveau 3. En voor zorgmedewerkers die zich willen en kunnen laten opleiden tot niveau 3. Door de toename van het aantal cliënten met een complexe zorgvraag is het werk van zorgmedewerkers verzwaard. Er zijn meer hoger opgeleide collega’s nodig. Dat proberen we te bereiken via het opleiden van eigen medewerkers en via het werven van nieuw personeel.’
Regie over werk
De teams gaan nu bovendien samen de roosters maken. Borghuis: ‘Acht uur werken of 4 uur werken: de teamleden bespreken dat voortaan onderling. Rekening houdend met de behoefte van eigen collega’s en aansluitend bij de wensen van de cliënten en het budget. Deze werkwijze wordt ook al in de thuiszorgtak van Osira Amstelring gehanteerd en kan op groot enthousiasme rekenen. Wij zijn sinds 2011 hard aan het werk om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Dat doen wij door goed te luisteren naar onze cliënten en door het vak weer terug te geven aan de mensen zelf. Zij krijgen als professionals weer regie over hun eigen werk. Wij zijn blij met de extra intensiveringsmiddelen omdat die ons helpen om dit nog sneller te realiseren.’
Rob van Dam
In het augustusnummer van Zorgvisie magazine staat een uitgebreid interview met bestuursvoorzitter Rob van Dam van Osira Amstelring over dit thema. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Schoonmakers staken opnieuw bij verpleeghuis Osira
Staking bij Osira Amstelring
Rob van Dam erkent onderbezetting Osira Amstelring
Zorgmedewerkers bezetten verpleeghuis Osira
Het is nu zondag en nog geen , zelfs ade-kwade, reactie gezien !!WEL TE RUSTEN. !!!
WELKE “”kwaliteit”” wordt gepoogd te verbeteren AL/pas sinds 2011 en nog wel door te luisteren ?? Heeft men daar nu eindelijk tijd voor ?? Er wordt rekening gehouden met behoeften van collega`s, wanneer het budget dat toestaat , waarna de wensen van de klanten daarop worden aangesloten ?? Is dit de goede volgorde ?? Dit gebeurt al in de thuiszorgtak met GROOT ENTHOUSIASME !! WIE ZIJN ER ZO ENTHOUSIAST ?? De bestuurders, de werkenden of de clienten ? Of worden zij allemaal bevredigd door deze luisterkwaliteit ? Wat zijn trouwens de “”intensiveringsmiddelen “,en hoe werken die in dezen ??? Toen mevrouw Inge Borghuis weer eens naar de werkvloer keek was het weer beter verbeterd en de kwaliteit toegenomen tot groot enthousiasme van het onderlinge klimaat sinds 2011 door gehoorapparatuur. ??Dit is mijn vertaling van de bovenstaande Osira-beweringen die in mijn optiek HET voorbeeld zijn van overbodig, te duurbetaald, transparant ondoorzichtig, misbruik van dure woorden in vaagtaal, verpakt in melkglas. Woord-energie- papier- en inktverspilling in een bestuurslid verenigd. Per letter schat ik de kosten bij deze bestuurder op € 10,00 op jaarbasis . Slaap zacht.
Ach gossie, zijn de druiven zuur Jan? Mooi resultaat.
Jammer dat de Abva-actie tot vertraging heeft geleid.