Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Sterrenregen daalt neer in Assen

Patricia van der Zalm
Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft verpleeg- en verzorgingshuis De Vijverhof in Assen vijf sterren gekregen in de verkiezing Gastvrijheidszorg Award 2015. ‘We hebben bewust gekozen voor eigen keukens en versbereide maaltijden.’
Sterrenregen daalt neer in Assen
Foto: RGBstock/ba1969

Opnieuw vijf sterren – de maximale score – voor gastvrijheid. Directeur Sape Pranger van De Vijverhof, onderdeel van Zorggroep Drenthe, ziet het als een erkenning van waar zijn organisatie mee bezig is. ‘We willen dat mensen hier ruim en prettig wonen, respectvol worden bejegend en zoveel mogelijk de eigen regie kunnen voeren. Zelf een kop koffie zetten of de was doen in hun eigen wasmachine in hun eigen appartement houdt mensen meer zelfredzaam en minder afhankelijk van zorg.’

Het kan nog beter

De Gastvrijheidszorg Award 2015 beschouwt Pranger ook als meetlat. ‘Door de scores weten we waar we op moeten letten. Onze locaties in Eelde, Rolde, Beilen en Zuidlaren kregen dit jaar elk vier sterren. Vorig jaar kregen we in totaal twintig sterren, nu 21. We staan vrij hoog, maar het kan nog beter. Aan de top komen is mooi, maar er blijven is helemaal mooi.’

De Vijverhof werd derde in de categorie Verpleging en Verzorging. Het waarderingssysteem Gastvrijheidszorg met Sterren heeft als doel de levenskwaliteit van cliënten en patiënten te vergroten. De verkiezing is een initiatief van onder andere LOC Zeggenschap in zorg en B + B Vakmedianet, uitgever van diverse vakbladen. De awards voor gastvrijheidszorg zijn dit jaar voor de tiende keer toegekend. Van de 170 aanmeldingen vielen tien ziekenhuizen, tien organisaties voor verpleging en verzorging en vijf ggz-instellingen in de prijzen. Op de eerste plaats stonden respectievelijk het Westfriesgasthuis in Hoorn, Park Boswijk in Vught en Akkerman (GGNet) in Terborg. Gekeken is onder andere naar beleid, bejegening, ambiance, dienstverlening en voeding.

Goede keuken

Wat De Vijverhof voor de tweede achtereenvolgende keer vijf sterren opleverde, komt volgens Pranger door de ‘hotelachtige sfeer’ (‘geen traditionele zorguitstraling’), het ‘mooie restaurant’ met Brink-achtig terras, de ‘respectvolle bejegening’ en de goede keuken. De Vijverhof scoorde bijvoorbeeld 85 procent op ‘eten en drinken’, terwijl het gemiddelde op 71 procent ligt. ‘We hebben bewust gekozen voor eigen keukens en versbereide maaltijden. Ik zou zelf ook geen opgewarmde prak willen.’

Aan de ambiance wordt verder gewerkt, vertelt Pranger. ‘Bij de locatie in Zuidlaren komen een theaterzaal en expositieruimte. Dat lokt ook mensen van buiten. We willen het leven van buiten naar binnen halen.’ Ruimere kamers voor bewoners zijn in de maak. ‘In De Vijverhof zijn de kamers ongeveer 35 m2. Op drie andere locaties bouwen we nu appartementen van 80 m2. Bewoners kunnen dan veel van hun eigen, vertrouwde spullen neerzetten. Zeker voor mensen met dementie is zo’n vertrouwde omgeving erg belangrijk.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.