De Nederlandse Obesitas Kliniek behaalde in 2013 een netto-omzet van 16,7 miljoen euro. Het jaar daarvoor kwam de organisatie uit op 12,6 miljoen. Een groei van 24 procent. Het uiteindelijke resultaat komt op 867.265 euro positief. Een ton meer dan in 2012. Dit is veroorzaakt door hogere kosten voor operatieve ingrepen en patiëntgebonden personeel. Daarnaast zijn er investeringen gedaan op het gebied van protocollen en ict.
Kwaliteit van zorg
De groei heeft volgens Dijkhorst onder andere te maken met het contracteringsbeleid van zorgverzekeraars. ‘De beroepsgroep en zorgverzekeraars definiëren criteria voor topzorg waardoor de kwaliteitseisen steeds verder toenemen. Door onze specialisatie en samenwerking met specialisten kunnen wij deze kwaliteit leveren. Dat is ook nodig, want de instroom van nieuwe patiënten groeit jaarlijks met 10 procent. Mensen besluiten steeds vaker om zelf hulp in te schakelen of worden verwezen door een arts. Problemen rond slaapapneu of diabetes kunnen vaak verdwijnen of sterk afnemen wanneer iemand gewicht verliest.
Succesvol concept
Nog een reden voor het succes is volgens Dijkhorst de centrale overhead en backoffice van de organisatie. ‘We hebben als een van de weinige klinieken een gecentraliseerde overhead, één medische adviesraad en één communicatieafdeling. Dat zorgt ook voor gemakkelijk contact met de zorgverzekeraars. Ziekenhuizen hebben daarentegen vaak een grote overhead en beslissingen gaan over meerdere schijven. Dat werkt minder efficiënt.’
Groei
Voor het komende jaar verwacht Dijkhorst opnieuw groei. ‘Momenteel hebben we zeven locaties. We hopen snel onze nieuwe locatie in Nieuwegein te openen, tegenover het St. Antonius ziekenhuis. Verder staan twee klinieken in Noordoost- en Zuidwest-Nederland gepland. Deze zullen op z’n vroegst volgend jaar openen. Het is een uitermate intensief proces om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Bij tien klinieken hebben we een redelijke landelijke dekking en kunnen we afspraken maken met ketenpartners.’
E-health en het verandertraject
‘Verder gaan we steeds meer doen met e-health-oplossingen. We hebben net een nieuw platform in gebruik genomen’. Activiteiten van patiënten worden gemonitord via hulpmiddelen en gestimuleerd via spelelementen. ‘Want de operatie en één keer in de drie weken de kliniek bezoeken, is niet genoeg. Dat is ook waar wij in uitblinken: ons voor- en natraject. Wij proberen mensen zo goed mogelijk te begeleiden, maar uiteindelijk moeten de mensen zelf willen veranderen.’