Sturen op positieve emoties verbetert kwaliteit zorg’

Wie de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen wil verbeteren, zal volgens Joris Slaets, hoogleraar ouderenzorg, moeten sturen op positieve emoties. ‘Belonen werkt nu eenmaal beter dan straffen’, zegt Slaets in een interview met Zorgvisie.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Joris Slaets450.jpg
Joris Slaets: 'Jarenlange incidentenpolitiek van de Tweede Kamer houdt de verpleeghuissector in een wurggreep.' - Foto: Leyden Academy

De normatieve kaders zijn in de verpleeghuiszorg zo verstikkend dat verzorgenden en verpleegkundigen nauwelijks ruimte hebben voor het leveren van wat Joris Slaets, hoogleraar ouderenzorg, ‘liefdevolle zorg’ noemt. Ze moeten wassen, aankleden, steunkousen aantrekken, medicijnen verstrekken en dat allemaal ook nog eens administreren. ‘De bibliotheek van normatieve kaders is volledig uit zijn voegen gegroeid. Dat komt door jarenlange incidentenpolitiek van de Tweede Kamer, die de sector in een wurggreep houdt. De Kamerleden eisen maatregelen tegen incidenten, waardoor er steeds nieuwe regels komen. Maar de eisen die we stellen aan de veiligheid in de intramurale zorg zijn absurd vergeleken met de

5
209

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

5 REACTIES

  1. Zet de liefde voor de cliënt centraal en bouw vanuit deze waarde het zorgplan op. Maximaal gericht op aandacht en zelfstandigheid. Probeer invulling te geven door te kijken vanuit de positie van de cliënt…levensgeluk. Leg deze keuze van werkwijze vooraf, eenmalig vast…lever daarmee legaal liefde en zorg.
    De inspectie moet daardoor toetsen aan deze uitgangswaarde en haar eigen bevindingen…. Kies voor de cliënt!

  2. Lees alle reacties
  3. Kortom, alles wordt weer op het bordje van de verzorgende gelegd terwijl die nooit gewaardeerd wordt in het salaris en de top gewoon van alles kan verzinnen en opleggen zonder een cent in te leveren. Geef ons meer salaris, opleiding en steun van psycholoog op de afdeling, laat een diëtiste met degene van de afdelingskeuken meelopen, laat er een fysiotherapeut ook eens op de afdeling komen om daarin te sturen. Laat een aktiviteitenmedewerkster komen om sturing in het programma en ideen te geven aan de verzorgende. Dat missen wij!! En laat de top eens wat salaris inleveren voor deze kosten want die hoor je nu niet !

  4. Ruimte voor liefdevolle zorg is de essentie waarvoor iedereen in de zorg werkt; medewerkers zorg maar ook de koks, technische dienst, administratie en ja zelfs het management. Het aantal regels dat opgelegd is sinds de deregulering en de marktwerking in de zorg is explosief en hallucinant. Evenals het aantal toezichthouders, in- en extern. Helaas heeft dit niet alleen bij de politiek maar ook binnen de zorginstellingen geleid tot sturen op incidenten en calamiteiten. Risicomijding, protocollering, rapportages en veel overleg tot gevolg. Hoog tijd voor een radicale vernieuwing! Van angst en wantrouwen naar hoop en vertrouwen. De primaire relatie tussen de client/zorgvrager en zorgverlener moet weer uitgangspunt zijn voor alle keuzes die gemaakt worden in de zorg. Samen met het LOC en 28 andere zorgorganisaties in de langdurige ouderenzorg doet de Zorggroep Oldael mee aan een meerjarig project 'Radicale vernieuwing verpleeg(huis)zorg, van regels naar relaties'. We zien dit als een steun in de rug bij de ontwikkeling die we vorig jaar zijn gestart binnen Oldael. Hopelijk lukt het ons om liefdevolle zorg voorop te krijgen. Voor onze clienten en medewerkers in breed perspectief. We gaan voor 'liefdevol denken, voelen en doen'! Daarvoor hebben we collega's nodig met lef, humor en een behoorlijke portie reflectie want zo'n missie is niet voor 'watjes'.

  5. Uiteraard is sturen op positieve emotie zeer essentieel. Wat mij betreft 'hard' sturen op de prestatie en 'zacht' op de persoon. Er is een gebrek aan visie en stevig leiderschap op de inhoud en de beoogde uitkomst op klantniveau. Paradoxaal genoeg neemt de creativiteit en sensitiviteit / empathie af, wanneer niet duidelijk is wat de ruimte is die de klant en medewerker kunnen innemen. En dan gaan we veiligheidshalve over op geschreven en ongeschreven wetten en de gewoonten… met alle gevolgen van dien die we nu proeven. Laten we daarbij niet vergeten dat dit de gevolgen van afgelopen decennia / het verleden zijn, en niet alleen van afgelopen maanden! Want daarmee zouden we de ernst van de situatie niet voldoende doorgronden. Misschien niet positief of populair gesteld, maar wel de realiteit…

  6. Liefdevolle zorg is hard nodig en het kan. Het onderzoek van Slaets wijst uit dat het geen extra tijd of geld kost. Verzorgenden willen graag persoonlijke aandacht schenken en het leefplezier van ouderen boven protocollen stellen. Zij krijgen daardoor meer voldoening van hun werk. Het zijn echter niet alleen de regels die liefdevolle zorg – gericht op leefplezier – in de weg staan. De praktische vraag is ook: hoe maak je de omslag. En dat evengoed op het niveau van bestuur als op de werkvloer.
    De kunst daarbij is te achterhalen wat mensen graag willen; wat biedt hen extra leefplezier? Op de website http://www.leefplezier.nl vind je informatie en handvatten die daarbij helpen. Zoals een hulpmiddel om een bondige biografie te maken, waarmee je erachter komt waar iemand naar verlangt.
    De kennis op deze website is gratis en is bedoeld voor iedereen die het leefplezier en werkplezier wil vergroten in de ouderenzorg. Zegt het voort.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.