Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Terugdringen onnodige zorg is complex’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Geen enkele arts levert bewust onnodige zorg. Toch heeft circa 30 procent van de zorg geen toegevoegde waarde. Als zorgverleners stoppen met onnodige zorg, is de betaalbaarheid van de zorg opgelost. Maar zo simpel is het niet.
onnodige zorg
Foto: iStock
Premium

Dertig procent van de zorg

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    3 REACTIES

    1. Het gezelschapsspel waarbij de schuld van de hoge kosten altijd bij een ander ligt, kunnen we nog decennia lang spelen. “Doelmatiger” is het zelf te kijken wat je kan bijdragen aan kostenmatiging en daarover te publiceren. Dat geldt voor overheid, verzekeraar, toezichthouder, aanbieder, patiënt en burger.

    2. Lees alle reacties
    3. Ik raak enigzins geirriteerd door de continue ongefundeerde opmerkingen uit de ziekenhuis wereld over particulier klinieken. Praat men uit ervaring of op basis van cijfermateriaal?
      Gezien de strakke afspraken per product met zorgverzkeraars valt er niet zomaar te verspillen, de kosten voor diagnostiek zijn fixed price opgenomen in de DOT.
      Niet wetenschappelijk onderbouwd maar uit persoonlijke ervaring het volgende:
      Ik ben werkzaam bij een ZBC en heb de zorgsector recent van een andere kant meegemaakt, uit het bed. Vorige week heb ik in het ziekenhuis gelegen ivm een ernstige wondinfectie. Ik ben hiervoor een aantal keer naar de huisarts geweest met een groot hematoom in mijn kuit als gevolg van een val, expectatief beleid. Op zaterdag naar de huisartsenpost met een fiks ontstoken hematoom. Met antibiotica terug verwezen naar de huisarts voor maandag. Bij de huisarts onmiddelijk verwijzing SEH in Ziekenhuis. In het ziekenhuis volledige ongecoordineerde planning, bij de opname intake door VP, intake door een CO, nog een intake door een CO en een consult met een chirurg in opleiding (incl CO’s), tot 2 keer toe moest men toegeven niet vooraf in het EPD te hebben gekeken, 3 keer in 1 ochtend een complete verband wisseling omdat men niet in de gaten had dat de chirug nog zou komen, de wondverpleegkundige nog zou komen etc. Toen ik vroeg waarom de zwachtels niet opnieuw worden gebruikt werd ik raar aangekeken en werden ze in mijn kastje gestopt, ik mocht ze meenemen. Bij ontslag heb ik in totaal 5 uur gewacht omdat dit totaal ongecoordineerd verliep. Met deze mate van efficiency zou een particulier kliniek allang failliet zijn.
      Daarbij wil ik wel opmerken dat ik zeer tevreden ben over de hospitality in het ziekenhuis. Over de kwaliteit van zorg kan ik niet oordelen. Zou een andere chirug het beter (of slechter) hebben gedaan?
      Volgens mij hoeft er niet gewacht te worden op weer nieuwe debatten en onderzoeken, dan zijn we weer jaren verder. Elke instelling kan een besparingstraject opstarten met vrijwel onmiddelijk resultaat. Naast de verschillende kwaliteitscoordinatoren en LEAN managers zou er bij grote instellingen een onafhankelijke efficiency coordinator moeten worden aangesteld. Deze dient op basis van de PDCA cyclus elke afdeling te screenen op verspilling van tijd, materiaal en medicijnen. De kosten die hiermee zijn gemoeid worden binnen de kortste keren terug verdiend. Bij kleine instellingen is dat minder nodig, daar weet men dat als het geld over de balk wordt gegooid er vanzelf een einde aan de werkgelegenhuid komt. VrGr Ton Manuel

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.