Thuisarts.nl ook beschikbaar via app BeterDichtbij

De gezondheidsinformatie van Thuisarts.nl is ook beschikbaar gekomen via de digitale dienst BeterDichtbij. Naar verwachting zal het aantal bezoeken aan deze veel geraadpleegde dienst hierdoor nog verder toenemen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
BeterDichtbij

Thuisarts.nl is met 2 miljoen maandelijkse bezoekers de grootste onafhankelijke website voor gezondheidsinformatie in Nederland. Sinds enige tijd is de informatie van deze door de NHG ontwikkelde dienst ook gericht op medisch-specialistische zorg. De informatie is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijnen voor huisartsen en medisch specialisten. Zij gebruiken de informatie tijdens een consult of verwijzen patiënten ernaar.

BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ), waarbij dertig regionale ziekenhuizen zijn aangesloten. Sinds 1 januari 2018 is deze dienst beschikbaar voor alle zorgorganisaties in Nederland, waaronder ook huisartsenpraktijken. BeterDichtbij maakt het mogelijk direct een medische vraag te stellen aan een behandelend arts, en een persoonlijke uitleg te krijgen of inzicht in uitslagen van onderzoeken.

Eenvoudig op te roepen

Patiënten en artsen die via BeterDichtbij met elkaar communiceren, hebben nu dus ook toegang tot de informatie van Thuisarts.nl. De informatie over aandoeningen is eenvoudig op te roepen en uit te wisselen binnen zowel de app als het achterliggende webplatform voor zorgverleners.

Ton Drenthen, programmaleider Thuisarts.nl bij het NHG, zegt over de samenwerking met BeterDichtbij: ‘Deze app gaat er hopelijk voor zorgen dat specialisten de informatie van Thuisarts.nl gaan gebruiken ter ondersteuning van de voorlichting aan hun patiënten. Dit is een belangrijke stap om de betrouwbare gezondheidsinformatie die al door bijna alle huisartsen wordt gebruikt ook te ontsluiten via ziekenhuizen.’

Kleine en grote zaken

‘Het opnemen van Thuisarts.nl past bij onze visie van gemak en service,’ voegt BeterDichtbij-directeur Godfried Bogaerts toe. ‘Artsen geven nu al aan dat steeds meer patiënten beter voorbereid op consult komen door BeterDichtbij. Kleine vragen zijn al eerder digitaal gesteld en het gesprek kan gaan over de grote zaken.’

Intussen gaat de doorontwikkeling van BeterDichtbij gestaag verder. Momenteel worden koppelingen onderzocht met epd’s en HIS’en en dit jaar vinden ook andere uitbreidingen van de dienst plaats.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.