Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Tip 2: De beste verzorger wint niet automatisch

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Wat was het eerste alcoholvrije biermerk in Nederland? Grote kans dat u zegt: Buckler (later desastreus op de hak genomen door Youp van ‘t Hek) of Bavaria (de uiteindelijke marktleider). Beide antwoorden zijn fout. Want het merk Clausthaler was feitelijk de eerste in het schap. De weg naar een sterke marktpositie loopt vaak via een sterke ‘breinpositie’. Veel leidende merken zijn begonnen als slim communicerende pioniers. In de wetenschap dat, als een initiatief aanslaat, er publicitair geoogst kan en moet worden.

Pionier

Het oogziekenhuis Rotterdam werd in het rapport van TPG-topman Bakker getypeerd als ‘een pionier op het gebied van patiëntenlogistiek.’ Het Diaconessenhuis in Leiden communiceerde actief dat het ‘als eerste ziekenhuis besloot om alle maaltijden à la carte te serveren’. Marketing draait niet alleen om feiten, maar ook en juist om perceptie.

Bekroning

Dat gaat zelfs op voor feitelijke prijswinnaars. Want een bekroning, zoals de Food is Care Award voor de beste keuken in zorginstellingen, moet je wel uitbuiten. De winnaar van vorig jaar, een verpleeghuis, kreeg uiteindelijk minder publiciteit dan de als tweede geëindigde Maartenskliniek, die zichzelf profileerde als ‘het beste ziekenhuis in de Top 100 van voedingsdiensten van zorginstellingen’. Kortom: zorg dat u in de beeldvorming van de klant ‘de eerste’ bent.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.