Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Tip 36: Klanttevredenheid begint ervoor en eindigt erna

Meer dan de helft, 56 procent van de patiënten volgt het advies van de huisarts niet of onvolledig op. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Waar ouderen het sterkst geneigd zijn adviezen van de huisarts op te volgen, slaan met name jongeren deze in de wind. Maar er speelt meer dan alleen een generatiekloof.

Tijdgebrek en onbegrip

Bijna de helft van de ondervraagden vindt dat er onvoldoende tijd was om de klacht te bespreken. Evenzoveel personen hadden de indruk dat de huisarts hun klachten niet begreep. En omgekeerd begreep lang niet iedereen het advies. In de beperkte tijd van een huisartsconsult kan er dus veel mis gaan in de communicatie en kan er wederzijds onbegrip ontstaan.

Ervoor en erna

Het toepassen van telemedicine kan hier ten dele een oplossing voor bieden. Met een gestructureerde vragenlijst kunnen patiënten via internet hun klachten eenduidiger onder woorden brengen, beter leren begrijpen en ontdekken welke terminologie de dokter gebruikt. Zo’n vragenlijst kan soms ook uitmonden in een zelfzorgadvies, waarbij onnodig artsenbezoek wordt voorkomen. Ook na een consult kan de communicatie tussen patiënt en huisarts worden voortgezet, zoals in de vorm van e-mail.

Tijdens, voor, na

Kortom: met behulp van informatie- en communicatietechnologie kan er niet alleen tijdens, maar ook voor en na het feitelijke consult gecommuniceerd worden. Dat vergroot het begrip over en weer en versterkt de geneigdheid om de adviezen van de dokter op te volgen. En dat leidt tot patiënten die niet alleen sneller beter, maar ook tevredener zijn. Kortom: benut ook de mogelijkheden voor en na de feitelijke dienstverlening om de klanttevredenheid te vergroten.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.