Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Toename klachten over zorgverzekering

Het aantal klachten over de zorgverzekering is in 2013 met 19 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder, zo blijkt uit het jaarverslag van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Het aantal geschillen waarin de Geschillencommissie Zorgverzekeringen een bindend advies uitbracht, is met 5 procent gedaald.
Toename klachten over zorgverzekering
Foto: ANP/Koen Suyk

‘Er is geen sluitende verklaring te geven voor de forse toename van het aantal klachten waarin de Ombudsman Zorgverzekeringen heeft bemiddeld,’ aldus Kees van Kranenburg, directeur SKGZ. ‘Wij zien wel een stijging van het aantal binnengekomen klachten over het eigen risico’. Het verplicht eigen risico is de laatste jaren aanzienlijk verhoogd: van 220 euro in 2012 naar 350 euro in 2013. ‘De verhoging van het eigen risico in 2013 en de toenemende naamsbekendheid van de SKGZ verklaart wellicht de stijging.’ Alle zorgverzekeraars zijn aangesloten bij de SKGZ en dienen zoals afgesproken informatie beschikbaar te stellen over de mogelijkheden tot het indienen van een klacht of geschil. Hierdoor weten meer verzekeringsconsumenten bij problemen met de zorgverzekeraar hun weg te vinden naar de SKGZ.

Stijging premiedossiers

Opvallend is de sterke stijging van ruim vijftig procent van het aantal premiedossiers bij de Geschillencommissie Zorgverzekeringen. Volgens de directeur van de SKGZ moet de oorzaak gezocht worden in het groeiend aantal wanbetalers met premieschuld. De zorgverzekeraar meldt bij een premieachterstand van zes maanden een verzekeringnemer of een verzekerde aan als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland, voorheen CVZ (College voor zorgverzekeringen). Meer wanbetalers komen hiertegen in verweer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.