Tool kwaliteitsbudget verpleeghuizen gaat uit van wantrouwen’

De digitale tool die verpleeghuizen moeten gebruiken om het extra kwaliteitsbudget te verantwoorden, gaat zoveel extra tijd kosten dat het de vraag is of de baten opwegen tegen de kosten. Dat stelt bestuurder Lia de Jongh van Topaz.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Lia de Jongh
Lia de Jongh: 'De grondtoon in Den Haag gaat daardoor nog steeds uit van wantrouwen.'

‘Ik ben zeker voor transparantie en verantwoording afleggen, maar moet dat nou zo ontzettend gedetailleerd?’ Lia de Jongh, voorzitter van de raad van bestuur bij de Zuid-Hollandse zorginstelling Topaz, heeft deze week de tool samen met de financiële afdeling kritisch bekeken en concludeert dat er sprake is van een systeem waarin verpleeghuizen ‘ontzettend veel verantwoording moeten afleggen’. Verpleeghuizen moeten een kwaliteitsplan indienen om in aanmerking te komen voor de 600 miljoen euro die in 2019 beschikbaar is gesteld voor met name extra personeel. De kaders voor het kwaliteitsbudget hebben Zorgverzekeraars Nederland en Actiz vorige week gepubliceerd in de vorm van een tool. ‘Het gaat de financiële afdeling heel veel extra tijd en dus geld kosten. Ook moet er een accountant worden ingeschakeld die een aparte verklaring opstelt over deze kosten. Weliswaar kan de extra tijd ook binnen dat budget in rekening worden gebracht, maar de vraag is of dat niet het doel voorbijstreeft. Willen we nou sturen op wantrouwen of vertrouwen dat verpleeghuizen verantwoord met het geld omgaan?’

Kwaliteitsbudget voor personeel

Een van de belangrijkste eisen om in aanmerking te komen voor het kwaliteitsbudget, is dat 85 procent van het geld aan personeel wordt besteed. Het gaat om extra menskracht bovenop de bestaande kwaliteitsformatie. De Jongh verwacht dat verpleeghuizen daarmee in de problemen komen. ‘Het lukt ons nu al niet om vacatures in te vullen, we kunnen onvoldoende vast personeel vinden. De gelden mogen ook aan zzp’ers worden besteed, maar ik heb het liefst personeel in loondienst. Die kennen de medewerkers, de cliënten en zijn minder duur. We zijn daarom heel creatief aan het kijken of we door middel van scholing of omscholing meer mensen kunnen aantrekken. Bijvoorbeeld door de gastvrouwen te scholen. Maar eigenlijk zegt dit systeem tegen vast personeel: ga maar als zzp’er aan de slag, want dan kun je meer geld krijgen.’

Verantwoording afleggen voor publiek geld

Lia de Jongh is kritisch, maar niet verbaasd over de tool die Zorgverzekeraars Nederland en Actiz vorige week hebben gepubliceerd. ‘We hebben te maken met publiek geld en we willen vanuit maatschappelijk belang weten of het geld goed wordt ingezet. Als er een incident gebeurt in de verpleeghuiszorg dan moet de minister verantwoording afleggen aan de Tweede Kamer. De grondtoon in Den Haag gaat daardoor nog steeds uit van wantrouwen.’ Toch wil de Jongh niet met een beschuldigende vinger wijzen. ‘Alle belanghebbenden hebben hetzelfde doel voor ogen: zorgen dat hun verzekerden en cliënten goed worden verzorgd. Ik vind dat het ministerie van VWS heel erg zijn best doet om af te komen van het idee van wantrouwen. Er is interesse in een andere manier van omgaan met elkaar. Ze zitten zeker niet vast in hun eigen denkpatronen, maar helaas wel in systemen die al tientallen jaren zijn opgebouwd. Het heeft tijd nodig om met elkaar een middel te vinden dat tot minder bureaucratie en overhead leidt om tot hetzelfde doel te komen.’

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Eens met de conclusie dat de wijze waarop er verantwoord moet worden omslachtig is, veel extra werk met zich meebrengt en wantrouwen uitstraalt.
    Maar argumenten als een krappe arbeidsmarkt waardoor vacatures moeilijk in te vullen zijn, hebben niets van doen met deze systematiek. Laten we verheugd zijn met het extra geld, want dat kunnen we goed gebruiken.
    En ja zeker, het is een zoektocht hoe we die middelen het beste kunnen inzetten met de huidige arbeidsmarkt, maar in tijden van schaarste ontstaan vaak de mooiste oplossingen.

  3. Met deze tijdrovende tool kun je alleen aantonen dat er meer mensen aan het werk zijn. Als die al te krijgen zijn. Je kunt niet zien of er meer kwaliteit is geleverd. Zou het niet beter zijn om in te zetten op slimmer werken, op het leveren van integrale zorg en op het scholen en waarderen van de verzorgenden die er nu rondlopen? Sven Gutker de Geus, ontwikkelaar Mikzo

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.