Het onderzoek draaide vooral om de aanwezigheid op de vier sociale kanalen: Twitter, Facebook, Youtube en Google+. In het onderzoek is de nadruk gelegd op interactie met de patiënt. LinkedIn is niet meegenomen omdat het zeer lastig is te meten wat de inzet op dit kanaal is op instellingsniveau. Als nieuwkomer in deze monitor is het social mediakanaal van Google meegenomen: Google+. Volgens het adviesbureau is dit kanaal hard op weg om een gedegen concurrent te worden van Facebook.
Top-10
1. Altrecht Geestelijke Gezondheidszorg
2. Pluryn Hoenderloo Groep
3. De Hoop GGZ
4. Reinier van Arkel Groep
5. GGZ Oost Brabant
6. GGZ inGeest
7. IrisZorg
8. Delta Psychiatrisch Centrum
9. Tactus Verslavingszorg
10. Koraal Groep
Gebruik van social media
Van de 133 instellingen zijn 88 instellingen actief op Twitter. Dit maakt Twitter het meest gebruikte kanaal. Echter blijkt lang niet iedere instelling het gesprek met de patiënt aan te gaan. Dit is opvallend gezien het interactieve karakter van Twitter. In slechts één van de drie gevallen wordt er gereageerd op een mention of een tweet.
Na Twitter is Facebook het meest gebruikte kanaal, op de voet gevolgd door YouTube. Op deze kanalen zijn veel actieve accounts die professioneel zijn ingericht. Maar ook op deze kanalen moeten GGZ instellingen nog veel leren op het gebied van interactie met de patiënt. Google+ loopt als kanaal nog achter. Het aantal instellingen dat actief is ligt duidelijk lager en ook de activiteit op dit kanaal is beperkt.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Lees meer:
Social media monitor zorg – ggz-instellingen (PDF)
Allereerst Altrecht gefeliciteerd!!
Wordt er gebruik gemaakt van LinkedIn en zo ja,hoe en met welk doel? Wat is de verhouding van communicatie via Social Media tussensionals onderling en tussen Professionals en cliënten??