Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

UMC Utrecht werft personeel met ‘het witte stemmetje’

Mark van Dorresteijn
Veel Nederlanders willen best een overstap naar de gezondheidszorg maken. Maar waar te beginnen en in welke functie? Het UMC Utrecht heeft voor dit soort twijfelaars een campagne rondom een bijzondere carrière-overstapservice gelanceerd: Het witte stemmetje.
UMC Utrecht werft personeel met ‘het witte stemmetje’

Het witte stemmetje is het stemmetje in je achterhoofd dat zegt dat je eigenlijk best in de zorg zou willen werken’, vertelt Nicole Lisman, hoofd Werving & Werkwinkel. Het UMC Utrecht wil niet alleen laten zien hoe aantrekkelijk het werk is, maar wil geïnteresseerden ook praktisch op weg helpen met relevante informatie. ‘Zo willen we potentiële collega’s helpen hun rol in de gezondheidszorg te ontdekken. Welke functie past bij ze? Verpleegkundige, radiotherapeutisch laborant, anesthesiemedewerker? Veel mensen hebben namelijk geen idee waar te beginnen. Of hoe ze het aan moeten pakken als ze een andere opleiding willen volgen.’

Zingeving

Het blijft lastig om gespecialiseerd personeel te vinden. De Nederlandse bevolking wordt ouder, waardoor meer mensen een beroep doen op de zorg. Bovendien vergrijst de beroepsbevolking zelf. Het is belangrijk dat het UMC Utrecht daarom ook in de toekomst verzekerd is van voldoende gekwalificeerd personeel.

‘Wij denken dat daar potentieel voor is’, vertelt Lisman. ‘We weten dat er in Nederland mensen zijn die een overstap naar de zorg overwegen. Ze zitten nu voor hun gevoel in een verkeerde baan waarin ze te weinig voor andere mensen kunnen betekenen. Zingeving wordt steeds belangrijker. Een andere reden is dat mensen door de huidige economische situatie niet aan leuk werk kunnen komen. Die mensen biedt het witte stemmetje een service met handvatten hoe je kunt overstappen.’ (Zorgvisie – Rachel van de Pol)

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. @Filia Kramp: Dat is maar één mening. Een andere mening: ‘Slim’ als kwalificatie gebruiken in marketing is hopeloos ouderwets en achterhaald en kan bovendien aanstootgevend zijn (want wie er niet naar luistert is dom???). ‘Wit’ in deze context is juist zeer slim gekozen en kan allerlei sentiment oproepen: wit=de witte jas (=zorg), wit=nieuwe start (=leeg blad), wit=onbesmet (=neutraal stemmetje). Op deze manier nadenken over het bereiken van een andere doelgroep getuigt mijns inziens juist van strategisch nadenken over HRM. Maar ja…ook dit is maar één mening 🙂

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.