Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

Verpleegkundigen in actie tegen Abvakabo

De manier waarop Abakabo FNV actie voert in de zorg, ergert steeds meer zorgmedewerkers. Dat schrijft de Volkskrant vandaag. Drie medewerkers van verpleeghuis De Eshoeve in Scheveningen zeggen in de kant dat steeds meer collega’s hun vakbondlidmaatschap hierdoor opzeggen.
Verpleegkundigen in actie tegen Abvakabo

Ongeveer twintig zorgmedewerks voerden vorige week een tegenactie toen actievoerders van de Abvakabo voor De Eshoeve, onderdeel van HWW Zorg, stonden, schrijft de krant. ‘In elke organisatie zijn ontevreden medewerkers te vinden, maar de negatieve manier waarop over onze instellingen en de zorgsector wordt gesproken, is gebasseerd op onjuiste informatie en is schadelijk voor ons en de sector. Dit verdienen we niet’, zegt verzorgende Aaske (50) in de Volkskrant .Volgens de verzorgende hebben deze maand enkele tientallen collega’s hun lidmaatschap van de vakbond opgezegd.

Marijnissen

Onderhandelaar Lilian Marijnissen van vakbond Abvakabo FNV zegt in het artikel de kritiek niet te herkennen: ‘We krijgen er zelfs nieuwe leden bij. Sinds 1 januari zijn er 43 leden van de Haagse Wijk- en WoonZorg (HWW Zorg) bijgekomen.”

Vakbond

Deze week komt de Abvakabo met de eerste resultaten van een meldpunt over misstanden in de zorg. Het meldpunt dat begin april werd geopend door de Abvakabo FNV, heeft in drie weken tijd ruim 1000 reacties opgeleverd. De eerste 1000 worden gebundeld en vandaag aangeboden aan politici tijdens een manifestatie op het Plein in Den Haag. Dat zei een woordvoerster van de vakbond. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Ruim 1000 misstanden in de zorg gemeldAad Koster: ‘Abvakabo compleet onrealistisch in cao onderhandelingen

Abvakabo FNV opent meldpunt voor misstanden verpleeg- en thuiszorg

9 REACTIES

  1. Ja, zo zit het vandaag de dag in elkaar. Tegengeluid geven, zich niet herkennen in de kritiek, ontkennen slechte zorg en intussen gaan de manager gewoon door met zakken vullen.
    Verder is de zorg in Nederland in hoofdzaak een kwestie die achter bureaus met onderzoeken, studies,debatten,protocollen, zorgvisies, rapporten, innovatie enz… beleden wordt. Voor 100% bureaucratische onzin bedenken om maar niet aan goede zorg toe te komen. Het nieuwe ouder worden,de toekomst van de ouderenzorg in Nederland: tjonge wat een kretologie. Daar hebben we niets aan.De zorg welke mensen nodig hebben als ze ouder worden is nog precies hetzelfde als 50 jaar geleden. Alleen wordt de zorg nu door zogenaamde professionals verheven tot het kennen van 2 meter ordners op een plank welke men laat zien als de inspectie eens een babbeltje komt maken. Medewerkers mogen twee linkse handen hebben, het zijn de beste als ze precies weten hoe ze volgens de verplichte protocollen eigenlijk zo weinig mogelijk zorg moeten leveren. En met de Arbo wet wordt het dan helemaal onmogelijk om ook maar iets te presteren.
    Of is het wakker maken, eten geven, wassen, aankleden uit bed nu zo helemaal anders dan in 1950? Of het middageten klaar maken, met mensen op tijd naar de Wc gaan, op tijd een schone luier, op tijd een slokje drinken. Moeilijk?? Laat me niet lachen.
    ’s Avonds een hapje eten (geven)uitkleden en naar bed. Tjonge wat een prestatie anno 2012. Met een tillift en luiers waar 2,5 liter urine in kan is het inderdaad iets anders, het hangt er maar vanaf wat de professionals er van willen maken. Een 24 uurs luier zit er aan te komen en de droogkuis op bed is er al. Als er iets verandert is bij het nieuwe ouder worden, dan is het de erbarmelijke zorg die verpest wordt door het professionele. Gewoon meer tijd geven voor doodgewone zorg en minder geld verkwanselen aan het theoretiseren van de zorg. En minder bureaucratie van bovenaf is enkel een frustrerende factor. Wat de heer Koster ook onmiskenbaar aangeeft. Tegengeluiden als er reclamaties komen over de zorg. Waarom geeft hij geen tegengeluiden als voor de zoveelste keer de zorg door Den Haag verder gesloopt wordt?
    Of beter nog: waarom staan al die zorgbobo’s niet regelmatig in Den Haag om afbraak van de zorg tegen te houden?
    Ik denk dat het ze worst zal zijn wat de zorg voorstelt,het management is wel het laatste wat wordt gesloopt.
    En als ik het goed heb was meneer Koster van Actiz mede in stand houder van de Landelijke Beroepscommissie Klachten (LBK) Daar kon je terecht als de plaatselijke klachtencommissie er met de pet naar gooide. Ik heb ervaren dat de LBK nog minder deugde dan de alom verzakende klachtencommissies. Het is dus opletten als de vos de passie preekt.

  2. Lees alle reacties
  3. Duidelijk een geregisseerd opzetje van Actiz….
    Aan de raden van bestuur en de directies
    van de zorgorganisaties aangesloten bij ActiZ

    Utrecht, 23 april 2012

    Onderwerp: directiemail #hetanderegeluid
    Ons kenmerk: DIR/BN/mv 12u.0373
    Geachte raad van bestuur en directie,
    Zoals ik in de directiemail van 18 april jl. aangaf, lijkt het me goed om tegenwicht te bieden aan de vaak negatieve kleuring van de berichtgeving in de media. Ik zou u en uw medewerkers willen vragen om woensdag a.s. een twitterbericht of e-mail te versturen als ‘tegengeluid’ tegen de actie die Abvakabo FNV die dag heeft gepland. Hieronder leest u meer.
    Abvakabo FNV organiseert in het kader van de CAO VVT-onderhandelingen die donderdag 26 april a.s. worden hervat, woensdag a.s. een landelijke bijeenkomst op het Plein in Den Haag. Abvakabo overhandigt die dag tussen 11.00 en 13.00 uur de misstanden in de zorg die zijn binnen gekomen op hun meldpunt (*) aan de fractievoorzitters van de politieke partijen.
    Er bereiken mij de afgelopen dagen veel signalen dat steeds meer medewerkers de acties van Abvakabo FNV niet op prijs stellen. Zij ergeren zich eraan dat zij hierop (ook in hun directe omgeving) worden aangesproken. Terwijl zij met passie en grote betrokkenheid de best mogelijke zorg verlenen.
    Uiteraard wil ik niet ontkennen dat bepaalde zaken in de zorg beter kunnen. En uiteraard willen we allemaal een goede, betaalbare CAO VVT. ActiZ ziet ook dat dit belangrijke signalen zijn waar we als samenleving iets mee moeten. Daarom organiseren wij ook een reeks debatten over Het Nieuwe Ouder Worden, de toekomst van de ouderenzorg in Nederland. Ik vind het schrijnend dat er weinig aandacht is voor de zaken die goed gaan en hoe Abvakabo FNV over de rug van hardwerkende zorgprofessionals de sector zwart maakt.
    Ik wil dan ook graag – met de hulp van u en uw medewerkers – woensdag een tegengeluid laten horen. Het gaat concreet om het volgende: zou u uw medewerkers willen vragen een twitterbericht te versturen? Op die manier kunnen zij laten zien dat zij trots zijn op hun werk en er behoefte aan hebben dat er op korte termijn een CAO VVT komt.
    De tekst van het twitterbericht kan zijn:
    @abvakabofnv Ik geef vandaag #hetanderegeluid want er gebeuren veel goede dingen in de zorg #trotsopmijnwerkindezorg.
    Mocht iemand geen twitteraccount hebben, dan kan hij/zij ook een mail sturen naar: m.koelemij@actiz.nl . Wij sturen de mailtjes dan door naar Abvakabo FNV.

    Ik hoop dat er woensdag honderden twitterberichten en mailtjes worden verstuurd met ‘het andere geluid’, zodat we duidelijk kunnen maken dat zorgmedewerkers tevreden zijn over hun werk. Mocht u op een andere manier een tegengeluid willen bieden aan de negatieve berichtgeving in de pers, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Hierbij kunt u denken aan een ingezonden brief aan bijvoorbeeld de Volkskrant of een interview in uw regionale dagblad. Ik hoor graag wat u kunt en wilt doen.
    Met vriendelijke groet,
    drs. A. Koster
    directeur
    (*) Op de website van het meldpunt (www.fnvvoorzorg.nl/meldjemisstand/) zijn tot-nu-toe ruim 800 misstanden binnengekomen, waarvan meer dan 600 in Noord- en Zuid-Holland.
    Volg mij via Twitter: @actizkoster

  4. Je vindt overal en in elke situaties zogenaamde onderkruipers. Dat zijn mensen die zich achter de machthebbers scharen met de hoop dat ze er zelf beter van worden. In de oorlog werden ze collaborateurs genoemd. Die gene die trots zijn op de zorg zijn waarschijnlijk mensen die het niet zo nauw nemen of liever lui dan moe zijn. Het is helemaal geen schande om voor je werk op te komen, maar het is wel een schande als je vindt dat de zorg goed is. Verzorgenden moeten niet de arrogantie hebben ok te denken dat zij de zorg bepalen. Nee hoor, dat doen de zorgbobo’s voor hun. En natuurlijk de politiek. Daardoor worden zorgwerkers belemmerd in het leveren van goede zorg. En vanuit dat oogpunt mag iemand zich best schamen voor de zorg welke hij verplicht slecht moet leveren.

  5. Ik ben woordvoerder van 4 actiegroepen (Promotiegroep betere ouderenzorg) zie ook nubasta.nl Mijn reactie: Het kan ook zijn dat het gewoon goed gaat in de Eshoeve. Het blijft onverlet dat vele collega’s te lijden hebben onder de hoge werkdruk en dat ze vinden te weinig tijd te hebben om zorgvragers genoeg aandacht te geven, geen vaste contracten krijgen etc. Wij hebben d.d. 8 nov. 2011 gezamelijk 22500 handtekeningen overhandigd (met daartussen overigens vele ondertekeningen van collega’s uit Den Haag en Scheveningen?) en tevens een rapport (aan de vaste kamercommissie VWS). Die informatie en dat alles is niet gebaseerd op leugens. Het is jammer dat collega’s van Eshoeve andere collega’s in de steek laten dat kan hun bedoeling niet zijn. Het is onwenselijk dat ze de AbvaKabo in diskrediet brengen. Beter doen ze er aan om voorbeelden aan ons kenbaar te maken hoe het bij hun beter gaat middels: zorgbeterregelendoor@live.nl dan kunnen we er allemaal ons voordeel mee doen. Wij zijn de Abva/Kabo dankbaar dat ze het voor de grote groep zorgwerkers opneemt.

  6. hulde voor deze verpleegkundige. FNV vaart op ramkoers en daar is niemand bij gebaat. Als ze hart voor de zorg hebben benadrukken ze dat dit een mooi beroep is en dat medewerkers zich inzetten voor onze ouderen. Natuurlijk zijn er voorbeelden van zaken die niet goed gaan, maar FNV generaliseert dit en dat is een smet op het blazoen van de zorg! Optimisme is een opdracht, met in het negatieve blijven hangen komt niemand verder….

  7. Natuurlijk heeft dhr Marijnissen er nieuwe leden bij gekregen als je het aanbiedt eerste 1/2 jaar voor €25
    blijven die mensen ook als het 1/2 jaar om is.
    en hoeveel zijn er weg gegaan dit jaar bij de Abvo Kabo???
    Gelukkig ben ik lid van een andere bond al 37 jaar

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.