Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vier oplossingen voor mantelzorgwoningen

Sarah Berends
Steeds meer obstakels voor mantelzorgwoningen komen aan het licht. Kortingen op huursubsidies, AOW en bestemmingsplannen bemoeilijken het opzetten van mantelzorgwoningen.
Vier oplossingen voor mantelzorgwoningen
Foto: KAW Architecten. Mantelzorgwoningen in de Curaçaostraat

Het kenniscentrum voor wonen en zorg van Aedes-Actiz biedt vier tips aan voor gemeenten om mantelzorgwoningen mogelijk te maken. Irma van Beek, adviseur van KAW Architecten, heeft de oplossingen samengesteld. De tips zijn afkomstig uit Groningen, waar woningcoöperatie Lefier 22 mantelzorgwoningen heeft gefaciliteerd.

  1. Voorkom korten op uitkering

    Kies als uitgangspunt bij mantelzorgwoningen dat de bewoners zelfstandig en financieel onafhankelijk van elkaar de aan elkaar grenzende mantelzorgwoning huren. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze een eigen huurcontract, huisnummer en voordeur hebben. Dit minimaliseert de kans dat de bewoners gekort worden of andere problemen krijgen met hun uitkeringen, zoals de bijstand, de AOW, de WAO en Wajong.

  2. Laat de inkomensgrens los

    Laat de woningen binnen de sociale huurprijsgrens vallen en laat de inkomensgrens voor huurders los. Dit betekent dat ook een huurder van een mantelzorgcombinatie met een hoger inkomen gewoon kan huren.

  3. Maak huurovereenkomst afhankelijk van combinatie

    Een belangrijk aspect bij het aangaan van de huurovereenkomst is de bepaling dat de huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de huurders van de mantelzorgcombinatie de huur opzegt. Dan zal ook de overgebleven bewoner uit de combinatie moeten vertrekken. Zoek samen met deze huurder naar een passende huurwoning, binnen drie maanden.

  4. Besteed extra aandacht aan het vinden van de doelgroep

    Voor mantelzorgcombinaties die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen is er in het verleden amper tot geen aanbod geweest. Potentiële huurder vinden gaat moeizaam, omdat de doelgroep niet is gewend dat er voor hen een aanbod is. Via sociale teams, mantelzorgorganisaties, ouderverenigingen, bewindvoerder en ouderenorganisaties wordt een deel van de doelgroep bereikt. Persoonlijke aandacht, meerdere gesprekken en goed bereikbaar zijn voor de veelheid aan vragen is belangrijk als er eenmaal interesse is om te gaan huren. Het is een grote stap voor zowel de mantelzorger als de mantelzorgontvanger om in deze woonvorm samen de toekomst in te gaan.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.