Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Websites ziekenhuizen weinig interactief

De websites van ziekenhuizen zijn weinig interactief. Bezoekers kunnen er nauwelijks zelf zaken regelen zoals het maken van een afspraak. Dat blijkt uit de Webmonitor ziekenhuizen 2007 van InterCity Consultancy.

InterCity Consultancy heeft de websites van 95 ziekenhuizen met behulp van een digitale webmonitor onderzocht op gebruiksvriendelijkheid, interactie en transparantie.

Snel en eenvoudig

Bij gebruiksvriendelijkheid is gekeken of de bezoeker de benodigde informatie snel en eenvoudig kan vinden. Daarbij is het onder meer van belang of er op de website een juiste doelgroepenindeling is gemaakt. Dit laatst blijkt bij 84 procent van de websites het geval te zijn. Echter slechts 31 van de 95 sites hebben een apart onderdeel voor kinderen.

Afspraken

Bij het onderwerp interactie is met name onderzocht in hoeverre via de website een afspraak met de dokter gemaakt kan worden. Dit is slechts bij 21 procent van de websites het geval.

Kwaliteit

Verder heeft InterCity Consultancy gekeken in hoeverre ziekenhuizen gegevens over de kwaliteit van de zorg op hun website hebben gezet. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om klanttevredenheidsonderzoeken, behaalde NIAZ accreditatie en het MIP-systeem (melding incidenten patiënten). Het onderzoek laat zien dat de helft van de websites de MIP-functie aanbieden.

Sites

Als beste website komt de site van de Isala Klinieken uit de bus. Op de tweede en derde plaats staan achtereenvolgens het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis en Medisch Centrum Haaglanden. Allerslechtste website is die van Ziekenhuis Rivierenland in Tiel. (ICTzorg – Mario Gibbels)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.