Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

‘Zet big data om in kennis en wijsheid’

Mark van Dorresteijn
Big data is een grote hoeveelheid ongestructureerde informatie. Door deze informatie slim te gebruiken, kunnen we veel kennis en wijsheid vergaren om de zorg te verbeteren. Dat betogen diverse sprekers tijdens het Big Data congres van Zorgvisie ict.
‘Zet big data om in kennis en wijsheid’

Oscar Wijsman, programmamanager Almere Data Capital, stelt dat we niet om Big Data heen kunnen. ‘Data groeit 40 procent sneller dan de wereldbevolking. De hoeveelheid data verdubbelt elk jaar. We moeten de waarde eruit halen voor klinische kennis.’ Onder big data valt bijvoorbeeld beeldmateriaal als CT-scans en MRI, epd’s, lab data, streaming data, social media en medische publicaties. Deze informatie kan volgens Wijsman gecombineerd worden waardoor het zoeken naar patronen mogelijk wordt. Onderzoeken kunnen groter en uitgebreider. Data zou real-time verwerkt en beoordeeld kunnen worden. Hierdoor ontstaat beter begrip van de patiënt, beslissingen op de ic kunnen beter genomen worden en het databewustzijn verhoogt.

Supercomputer en big data

Doordat de structuur van big data niet in één grote database te vatten is, moet er ook anders nagedacht worden over het gebruik van de data. Frank van der Wal, IT architect bij IBM: ‘Er zijn grote hoeveelheden informatie te vinden op Twitter, in Word-bestanden, pdf-bestanden en ga zo maar door. Deze informatie staat niet in één database. Normaal gesproken voert men zoekopdrachten uit in een database. Bij big data gaat dat andersom. Daar wordt data door zoekopdrachten gehaald en het systeem geeft een seintje als de data voldoet aan de zoekcriteria.’ Van der Wal noemt als voorbeeld alle tweets van een dag. Wanneer een ziekenhuis geïnteresseerd is wat er over hun gezegd wordt, kijken ze alleen naar de berichten waarin zij genoemd worden. Alle andere data is overbodig. Daar draait big data volgens Van der Wal om, eruit halen wat nuttig is en de rest negeren. De toekomst gaat richting supercomputer Watson. Het supersneller systeem zonder gestructureerde database wist twee kampioenen te verslaan in de Amerikaanse kennisquiz Jeopardy. Op elke vraag kon Watson sneller antwoord geven dan twee deelnemers. Ook heeft het systeem zonder moeite een oncologie-examen afgerond. Deze kunde kan volgens Van der Wal veel betekenen voor de medische wereld. ‘De 5000 medische wetenschappelijke publicaties die per dag worden uitgebracht, kan de computer eenvoudig inlezen. Medici kunnen de computer gebruiken als vraagbaak. De computer haalt zelf de relevantie uit teksten.

Transitie naar centrale opslag

In ziekenhuizen en andere zorginstellingen worden nog vaak cd’s, mobiele harde schijven, laptops, personal clouds gebruikt voor data-opslag, zo stelt Misa Dzoljic, oud-bestuurder van het AMC. ‘Dat kan niet langer. De groei van data neemt enorm toe en de uitwisselbaarheid van data is echt belangrijk.’ Als eerste stap richting centrale opslag noemt Dzoljic een samenwerkingsovereenkomst tussen it-professionals, ziekenhuisinkopers en specialisten die het meest baat hebben bij het systeem. ‘Kijk vooral naar de echte problemen waarvoor een oplossing nodig is. Nog te vaak worden oplossingen gevonden voor problemen met een lage prioriteit.’ Dzoljic trekt tot slot een vergelijking met The Matrix. ‘In een wereld vol data, is de redding nog heel vaak door een ouderwetse telefoon.’

Spider Award

Tijdens het congres werd ook de Spider Award uitgereikt. EPIC Anesthesia heeft de prestigieuze prijs gewonnen voor het meest vernieuwende en doelmatige ict-project in de zorg. Het winnende project is een module voor het ziekenhuisinformatiesysteem EPIC die het pre-operatieve proces vergaand verbetert. De module is een expertsysteem dat de anesthesioloog ondersteunt. Alle richtlijnen zijn erin verwerkt en dat maakt dat de specialist binnen tien seconden kan zien welke medicatie, laboratoriumaanvragen en consulten voor de patiënt nodig zijn. Het systeem zorgt voor maatwerk en reduceert medicatiefouten tot een minimum. Bijkomend voordeel is dat het automatisch rapporten genereert en op die manier bijdraagt aan een reductie van de administratieve lasten.

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Michel Zoeter / Reed Business )

7 REACTIES

  1. @Edwin: de IBM Watson technologie wordt in de USA inmiddels in een aantal toonaangevende instellingen gebruikt en getest met zeer goede resultaten. De kern is dat het systeem kan omgaan met natuurlijke taal (en daarmee de relevantie) en daardoor alle medische literatuur kan opnemen en bepalen of het relevant is maar kan meenemen wat in ongestructureerde EPD’s staat.
    De quiz was voor IBM niets anders dan een PR stunt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van IBM. Dit omdat elke Amerikaan Jeopardy kent. Er is overigens jaren ontwikkeld aan deze computer.

  2. Lees alle reacties
  3. Het vergelijken en parallellen trekken tussen een Quiz op televisie waar de ‘computer’ het blijkbaar in een kleine steekproef goed deed met een beslissingsondersteunend systeem voor artsen, dat om die reden ook goed zal werken vind ik nogal vreemd. De opmerking ‘De computer haalt zelf de relevantie uit teksten’ is natuurlijk ook vreemd aangezien de computer niet eindverantwoordelijk is of kan beoordelen of er sprake is van betrouwbare of misleidende documenten.

  4. Beste @adje rem. Als je eerst eens iets goed leest voordat je begint te schreeuwen over iets wat je niet begrijpt dat helpt dat al heel wat. Het is dit soort onkunde wat je etaleert wat er voor zorgt dat we inmiddels 15 jaar achter lopen in dit land met het gebruikmaken van alles wat we aan informatie hebben. Het ongenuanceerd en zonder enige kennis van zaken van alles roepen over privacy helpt ons niet verder, integendeel het zorgt er alleen maar voor dat we stil blijven staan. Als er iemand een tunnelvisie heeft dan ben je het zelf wel. Helaas zie je dat nog niet in.

  5. Beste KdJ. Neen verbaal schreeuw ik niet,omdat de betreffenden vaak willens en wetens ziende blind en horende doof zijn . De discussie sla ik niet dood , maar privacy dient een ITEM te zijn in de Big-dATA -discussies. Blijkens uw reactie acht u PRIVACY-ASPECTEN nodeloos STOREND voor de Big -data-vergaring en -verwerking. Sorry voor de vergelijking , maar in een bepaald gedeelte van Duitsland heerste voor die Wende dezelfde mening , vooral in leren jassen. Tja KdJ , blik vooruit , niet om-ziend, niet opzij-ziend, noch ont-ziend ,diagnosticeer ik als HET TUNNELVISIE-SYNDROOM van rem , hetgeen te vaak onbehandelbaar blijkt door ontkenningsmechanismen bij de LIJDERS of LEIDERS. Hopend dat bij u alleen een paar tenen een blauwe kleur vertonen , wens ik u en eenieder toch een ontspannen ZORGELOOS weekend.

  6. Leuk . De eerste de beste ict -techneut kan volgens het EPIC-module met minimaal risico geprotocolleerd binnen 10 seconden pre-operatief anesthesie toedienen ??? Wanneer gaat het spreekwoord in de Big VanDale luiden : DOOR DE BIG DATA DE INFORMATIE NIET MEER ZIEN, waarvan de uitwisselbaarheid uiteraard zeer belangrijk wordt geacht (DOOR DE VERKOPERS ) ???Is de hoogleraarszetel van de heer Jaap Sijmons MOGELIJKN door BIG DATA gekocht ??? GRAAG EEN ONTKENNING !!! Overigens zie ik nergens iets over PRIVACY ??????? in deze advertentie , NOCH BESCHERMING DAARVAN ?????.!! Leuk de verstuurcode is : txt FUK

  7. Ik mis hier nog de in mijn ogen ook belangrijke presentatie van prof. Sijmons die aangaf dat er helemaal geen eigendom van data is maar wel een verantwoordelijkheid. Dat is voor mij wel nieuw. De discussie gaat daar vaak over. Ook wel een eye opener dat meerdere sprekers aangaven dat de data het ziekenhuis of de instelling wel uit zal moeten. Het wordt enerzijds ondoenlijk om het zelf allemaal te beheren qua kosten en er ook nog wat anders mee te kunnen doen dan waar het primair voor geproduceerd was. Gelet op hoe nu de veiligheid soms is geregeld kun je dat dus ook blijkbaar beter centraal doen. De vraag is alleen waarom dit niet vanuit een Nictiz, het Rijk, de koepels etc. wordt ondersteund. Die blijven allen maar vasthouden aan ‘klassieke’ oplossingen die blijkbaar inmiddels in geen enkele sector meer gebruikt worden. Je wordt als zorgsector wel met de neus de feiten gedrukt dat het heel wat beter en vooral slimmer kan, ook in de samenwerking. En kijk vooral hoe anderen dit al doen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.