Ziekenhuizen moeten wachttijden openbaar maken

Ziekenhuizen, zelfstandige klinieken en trombosediensten moeten hun wachttijden vanaf 1 januari 2018 op hun website publiceren. De Nederlandse Zorgautoriteit gaat in 2018 streng toezien op de naleving.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
wachten wachttijden ziekenhuizen
Foto: Fotolia

Ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra (zbc’s) en trombosediensten hebben de wettelijke plicht om hun wachttijden op hun website te plaatsen en actueel te houden. Dat staat in de Regeling wachttijden en wachttijdbemiddeling medisch specialistische zorg, die op 1 januari 2018 in werking is getreden.

Treeknormen

De regeling moet patiënten, huisartsen en zorgverzekeraars beter inzicht geven in de actuele wachttijden. Ziekenhuizen moeten hun wachttijden registreren en publiceren op hun website. Als de maximaal aanvaarbare wachttijden worden overschreden, de zogeheten Treeknormen, dan zijn ziekenhuizen en zbc’s verplicht om patiënten hierover in te lichten. Ook moeten ze patiënten in zo’n situatie wijzen op de mogelijkheid tot wachtlijstbemiddeling.

Wachttijden zijn te lang

De wachttijden in ziekenhuizen zijn te lang. Dat heeft de NZa op 15 januari bekendgemaakt. De problemen doen zich met name voor bij alergologie, oogheelkunde, maag- darm- en leverziekten, reumatologie, revalidatiegeneeskunde, pijnbestrijding, neurochirurgie en neurologie. De gemiddelde wachttijd bedraagt bij deze specialismen tussen de 4,4 en 6,1 weken. In sommige regio’s ligt de wachttijd ver boven het gemiddelde. In Noordoost-Nederland kan de wachttijd voor een oogheelkunde polikliniekbezoek oplopen tot wel 9 weken.

Regierol NZa bij aanpak wachttijden

Voor de aanpak van de wachtlijsten heeft de NZa de regierol. De Zorgautoriteit zet zwaar in op het verbeteren van het inzicht in de actuele wachttijden. Uiteindelijk moeten zorgverzekeraars, ziekenhuizen, klinieken en andere betrokkenen op regionaal tot een goede aanpak komen. Regio’s die voorop lopen, kunnen als voorbeeld dienen voor andere. De NZa heeft in de laatste drie maanden van het jaar ingezoomd op de problematiek in Noordoost-Nederland. Er zijn gesprekken gevoerd met zorgverzekeraars, zorgaanbieders, patiëntenorganisaties en brancheorganisaties. De NZa heeft ingezet op betere samenwerking tussen de verschillende stakeholders. De Zorgautoriteit gaat toezien op naleving van de afspraken die zijn gemaakt. Ook zal de NZa controleren of ziekenhuizen en andere zorgaanbieders zich houden aan de Regeling wachttijden en wachttijdbemiddeling medisch specialistische zorg.

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.