Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ziekenhuizen volop vertegenwoordigd in sociale media

Ziekenhuizen hebben een sterke aanwezigheid opgebouwd op sociale media door met name via Twitter beschikbaar te zijn voor burgers. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Schuttelaar & Partners en Clipit.
Ziekenhuizen volop vertegenwoordigd in sociale media

De onderzoekers van Schuttelaar & Partners en Clipit keken naar de online aanwezigheid van vijftig Nederlandse ziekenhuizen, in het eerste kwartaal van 2013.

Meestal positief
Over de 50 onderzochte ziekenhuizen werd ruim 86 duizend keer (86.729) een bericht geplaatst. Iets meer dan de helft (58 procent) van deze berichten was afkomstig van Twitter. De tone of voice van de berichten is meestal positief. Veel ziekenhuizen gebruiken sociale media om vragen van patiënten te beantwoorden. Dat wordt als positief ervaren.

Slotervaart Ziekenhuis
Het Amsterdamse Slotervaart ziekenhuis wordt het meest online besproken met 6.266 berichten. Met een piek in de berichtgeving (915 berichten op 22 februari) werd vooral geschreven over Aysel Erbudak, de bestuursvoorzitter die door de raad van commissarissen werd geschorst.

Top 3
Het UMC Utrecht en het UMC St. Radboud ziekenhuis maken de topdrie wat betreft hoeveelheid berichten compleet, met respectievelijk 5.891 en 5.459 berichten. Sentimentanalyse wijst uit dat over beide ziekenhuizen vooral positief wordt gesproken, respectievelijk 63 procent en 64 procent van de berichten is aangemerkt als positief.

Bereik
De bijna 50 duizend tweets (49.801) over de 50 onderzochte ziekenhuizen in januari t/m maart kwamen ruim 68 miljoen keer in de nieuwsfeed van twitteraars terecht. 54 procent van deze tweets betrof de toptien ziekenhuizen. Zij hadden gemiddeld een bereik van 1.466 volgers per tweet.

Vervanging oude communicatie
Twitter toont zich met dat bereik een sterke aanvulling op bestaande communicatiemiddelen. Het gericht inzetten van Twitter kan in sommige situaties zelfs de oudere en vaak kostbaardere communicatiemiddelen deels vervangen, concluderen de onderzoekers.


PR-waarde

De pr-waarde van alle online buzz biedt verder inzicht in de effectiviteit van online communicatie. Deze is onder andere bepaald aan de hand van vertoningen, advertentietarieven, het sentiment en het aantal volgers op Twitter. Over het Slotervaart ziekenhuis werd het meest geschreven. Dat leverde ook de hoogste pr-waarde op (1.855.208 euro). Het AMC volgt op een tweede plaats met 1.778.468 euro, waarbij vooral berichtgeving over een mogelijke fusie voor veel buzz op online nieuwssites zorgde. Op de derde plek volgt de pr-waarde van het UMC St. Radboud (1.657.853 euro).

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.