Zilveren Kruis weert ongecontracteerde wijkzorgaanbieders

Zilveren Kruis neemt maatregelen tegen aanbieders van wijkverpleging zonder contract. Voor klanten die vanaf 1 januari 2018 in zorg komen, is vooraf toestemming van Zilveren Kruis nodig via een machtiging.
Wijkverpleging Zilveren Kruis

De brieven over het nieuwe inkoopbeleid zijn afgelopen vrijdag verstuurd aan ongecontracteerde zorgaanbieders en aan hun cliënten.

Machtiging

In de brief maakt Zilveren Kruisdirecteur Olivier Gerrits duidelijk dat alle nieuwe klanten en voor iedere nieuwe indicatie een aparte machtiging nodig is van Zilveren Kruis, anders wordt er niet betaald. Ook krijgen ongecontracteerde zorgaanbieders geen betaalovereenkomst meer van Zilveren Kruis. En de zorgverzekeraar schaft de akte van cessie af, waarmee de zorgaanbieder de geleverde zorg kan declareren bij de zorgverzekeraar.  In plaats daarvan moet de zorgaanbieder vanaf 2018 aan alle nieuwe cliënten rechtstreeks een rekening sturen. De cliënten moeten die rekening eerst zelf betalen en kunnen vervolgens hun rekening indienen bij Zilveren Kruis. De zorgverzekeraar vergoedt de rekening aan de cliënt, maar slechts voor 75 procent.

‘Slecht voor cliënten’

Wilhelmien Looymans, Directeur Zorgwacht in Utrecht, denkt dat deze regeling heel slecht uitpakt voor cliënten. Zorgwacht heeft geen contract met Zilveren Kruis voor Utrecht, maar wel voor Stichtse Vecht. ‘Wij moeten straks voor alles wat wij in Utrecht aan zorg doen een machtiging aanvragen. Ik vraag me af of Zilveren Kruis daarvoor een aparte backoffice heeft ingericht. Dit plan kan heel slecht uitpakken voor cliënten. Zilveren Kruis werkt in het weekend niet: hoe moet het met cliënten die vlak voor of in het weekend worden ontslagen uit het ziekenhuis en die direct thuiszorg nodig hebben? Hoe lang moeten wij straks op toestemming wachten? Wij mogen namelijk niet al met zorg beginnen voordat er een machtiging is.’

Malafide aanbieders

Looymans kan zich voorstellen dat Zilveren Kruis iets wil ondernemen tegen malafide thuiszorgaanbieders, maar betwijfelt  of het apart opgetuigde machtigingscircuit effect zal hebben. ‘Je voorkomt hier geen fraude mee. Want: op welke gronden wordt een machtiging afgewezen? De cliënt heeft altijd nog vrije keuze van zorgaanbieder.’ Haar cliënten kiezen juist voor een kleine aanbieder omdat ze dan steeds dezelfde zorgverleners thuis krijgen.

Onrust

Cliënten van Zorgwacht hebben allemaal al een brief gehad van Zilveren Kruis en de ongerustheid is groot. In de brief aan cliënten schrijft Zilveren Kruis onder meer: ‘In 2018 stuurt uw zorgverlener de rekening aan u. U betaalt en controleert de rekening zelf en declareert de kosten aan ons.’ Voor informatie over de vergoeding verwijst Zilveren Kruis de cliënt naar de website zk.nl/wijkverpleging2018. Zilveren Kruis concludeert: ‘Zorgverleners waarmee wij wel afspraken hebben vergroten uw gemak’ en verwijst naar zk.nl/zorgzoeker om een andere zorgverlener te vinden. Looymans: ‘Wij wisten niet dat Zilveren Kruis dit ging doen en dat onze cliënten ook al een brief hadden gekregen. Het was chiquer geweest als ze ons eerst hadden ingelicht zodat wij onze cliënten hadden kunnen voorbereiden. Wij hebben een kwetsbare cliëntengroep, rond de 85-95 jaar. Klanten die niet eens een mobiele telefoon of internet hebben. Er is een enorme onrust ontstaan.’

Terminale zorg

Harry Woldendorp, partner platform VmZ, vindt de timing van de brieven op zijn zachtst gezegd niet handig. ‘Mensen worden erdoor overvallen, zo aan het eind van het jaar. Dit had Zilveren Kruis beter eerder kunnen aankondigen.’ Platform VmZ is een landelijk platform ter ondersteuning van zzp-ers in de zorg. Professionals en cliënten kunnen al hun administratieve zaken afhandelen via het platform. Ook hier hebben de cliënten een brief ontvangen van Zilveren Kruis. ‘Onze zzp-ers werken vooral in de palliatieve en terminale zorg. Dit veroorzaakt schrik in situaties waarin je dat absoluut niet kunt hebben.’

‘Papieren waanzin’

Woldendorp heeft naar eigen zeggen een heel goed contact met Zilveren Kruis, maar bevindt zich nu in een lastig parket. ‘Nieuwe zorgaanbieders komen nauwelijks binnen. Wij zouden als gecontracteerde aanbieder bij Zilveren Kruis voor een maximaal budget kunnen gaan werken van 250.000 euro. Daar zijn wij als landelijke speler, zo doorheen. Zilveren Kruis heeft ons zelf aangeraden om als ongecontracteerde aanbieder te gaan werken. Wij hebben dit jaar met hen een betaalovereenkomst.’ Nu moet platform VmZ ook machtigingen gaan sturen aan Zilveren Kruis. ‘In deze tijd, waarin steeds meer digitaal gaat, wil Zilveren Kruis papieren machtigingen van ons ontvangen. Dat is toch waanzin?’

Kafka

Woldendorp vindt de overwegingen van Zilveren Kruis volstrekt legitiem, ‘wij merken ook dat een hoop ongecontracteerde zorg niet best is’, maar vindt het flauw dat nu ook partijen worden aangepakt waar het wel goed gaat. Laten we dan met elkaar in overleg gaan en samen een oplossing bedenken.’ Woldendorp wijst nog op de wonderlijke, kafkaëske, situatie die nu ontstaat: ‘Een ongecontracteerde zorgverlener heeft een machtiging nodig en om die te krijgen, moet een zorgplan worden opgestuurd. Maar je mag geen zorgplan opstellen zonder indicatie. Die indicatie mag alleen worden opgesteld als er een machtiging is verleend.’

Zilveren Kruis

Zilveren Kruis heeft dit machtigingsbeleid ingesteld om de zorg, en daarmee de premie, betaalbaar te houden, zo laat de zorgverzekeraar weten. ‘We zien een explosieve stijging van zorgkosten bij zorgverleners met wie wij geen overeenkomst hebben. Dat zet uiteindelijk ook gecontracteerde zorgaanbieders extra onder druk. Een grote groep zorgverleners waarmee wij geen overeenkomst hebben, brengt gemiddeld dubbel zoveel zorguren per klant in rekening in vergelijking met zorgverleners met een contract.’

Thuiszorg

Voor de machtiging beoordeelt Zilveren Kruis het zorgplan dat klanten samen met hun zorgverlener hebben opgesteld. Daarbij wordt beoordeeld of de voorgestelde zorg en het aantal uren onderbouwd zijn en of de wijkverpleegkundige voldoet aan de landelijke eisen. Zilveren Kruis laat weten dat verzekerden nooit zonder thuiszorg zullen komen te zitten. Ze kunnen altijd terecht bij een gecontracteerde zorgaanbieder. Als een verzekerde kiest voor een niet gecontracteerde zorgaanbieder, dan verwerkt de zorgverzekeraar machtigingen binnen drie werkdagen.

Polisvoorwaarden

Over het tegelijkertijd informeren van zorgaanbieders en klanten zegt Zilveren Kruis het volgende: ‘Uiteraard hebben wij de verzekerden waarvan we nu weten dat ze gebruik maken van een ongecontracteerde thuiszorginstelling geïnformeerd. Voor hen betekent het namelijk een wijziging van de polisvoorwaarden. Dat moeten we uiteraard eerst aan hen bekend maken, tegelijk met hun nieuwe polis en premie.’

3 REACTIES

  1. Begrijp ik het goed dat er dus tijd gestoken moet worden in het maken van een zorgplan / intakegesprek en invullen van een papieren!? machtiging en dan kan vervolgens de zorgverzekeraar afkeuren? Vrije keuze voor zorgverleners lijkt dan ver te zoeken, zowel klanten willen dit niet, zij willen zsm zorg maar ook zorgverleners niet. We zijn juist bezig om de administratie te verminderen toch, of heb ik het geheel verkeerd begrepen?

  2. Lees alle reacties
  3. Het probleem zou niet zo groot zijn, wanneer indiceerders in de huidige regelgeving niet zo schaars waren. Toen ik nog indicaties deed, zat daar direct een zorgplan bij, want wil je de exacte tijd kunnen inschatten, dan moet je toch een volledig plan hebben? Dus een indicatie afgeven direct met een voorlopig zorgplan, lijkt mij logisch. En de komende jaren moeten verzekeraars niv. 4 nog laten indiceren, want de druk op wijkvp is nu zo hoog. Je ziet ook dat de indicaties heel globaal worden en weinig maatwerk laten zien.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.