
Tijdens de Slimme Zorg Estafette op 8 februari vertelt Davids over de ambities en uitdagingen van het programma Zorg Dichterbij van Tergooi. Dat in het ziekenhuis verschillende technieken voor bijvoorbeeld telemonitoring worden gebruikt, is volgens Davids niets om over in te zitten. Er bestaat namelijk nog geen platform waarmee alles kan. ‘Door ruimte te geven aan kleine bedrijven in deze jonge industrie lopen zorginstellingen ook geen kansen mis.’
Davids vergelijkt het met tien jaar geleden toen verschillende afdelingen binnen een ziekenhuis ook allemaal met eigen systemen en technieken werkten. ‘Uiteindelijk is dat allemaal opgegaan in het epd. Dat zal in de toekomst ook gebeuren met nieuwe technieken als telemonitoring en beeldbellen. Uiteindelijk komt het allemaal weer samen.’
Verandering begint bij medisch handelen
Het doel van Zorg Dichterbij is 20 procent van de ziekenhuiszorg dichter bij huis te brengen. Ict-oplossingen helpen om dat doel te bereiken, maar ze zijn niet leidend. Sinds Davids anderhalf jaar geleden betrokken werd bij Zorg Dichterbij zijn de uitgangsposities van het programma veranderd. Davids is eigenaar van het consultancybedrijf Allegro Medical en helpt zorginstellingen bij innovatietrajecten. ‘Anders dan in het begin van Zorg Dichterbij wordt een verandering nu gestart met een interventie in het medisch handelen. Het gaat niet om technologie, de organisatie zelf of om extra gebouwen. Dat zijn allemaal randvoorwaarden.’
Een voorbeeld is dat het tweede consult na een bevalling zonder complicaties altijd via beeldbellen verloopt. De vakgroep gynaecologie organiseert dat en legt dat vast. Davids: ‘Als zorgprofessionals niet achter deze structurele verandering staan, bijvoorbeeld omdat het niet bijdraagt aan bejegening, gezondheid of efficiëntie voor de patiënt, gaan we het niet doen.’
Elke interventie creëert ruimte voor meer patiënten
Er zijn meer doelen opgesteld. Tergooi is bezig met nieuwbouw en het nieuwe ziekenhuis wordt 30 procent kleiner. Tegelijkertijd neemt de zorgvraag de komende jaren toe met tien procent. Daarom is het doel om vijf procent van de omzet van Tergooi te besparen door zorg te verplaatsen naar de thuissituatie. Dat komt neer op tien miljoen euro. ‘Als de vraag toeneemt en wij ook niets zouden veranderen, zou dat tot wachtlijsten en een verschraling van de zorg leiden’, zegt Davids. ‘Elke interventie van het programma moet zorgprofessionals ruimte bieden om meer patiënten te kunnen helpen. Zo houden we de kwaliteit van zorg in stand.’
Momenteel omvat Zorg Dichterbij rond de zeventig use cases. Het gaat om kleine of grote veranderingen in een zorgpad. Zilveren Kruis is partner en denkt mee op alle niveaus. Zorg Dichterbij wordt gefinancierd vanuit de transformatiegelden. Daar zijn alle zorgverzekeraars bij betrokken.
Miljoen minder omzet
Toch is geld een uitdaging waarover Davids tijdens de Slimme Zorg Estafette praat. De interventies betekenen namelijk prijsverlagingen en dat is niet altijd makkelijk. Een voorbeeld. Door Zorg Dichterbij krijgt iedereen die ouder is dan zeventig een speciale triage op de spoedeisende hulp. Daardoor wordt tien procent van de mensen niet in het ziekenhuis opgenomen. Dat betekent dat Tergooi een miljoen euro minder omzet draait en dat heeft weer financiële gevolgen voor zeker vijf afdelingen. ‘Die afdelingen pikken dat niet zomaar. Er zijn zoveel belangen. We zijn tien keer zoveel tijd aan kwijt aan de bekostiging dan ik ooit had gedacht.’
Vrijheid van keuze is mooi, maar heeft m.i. zijn beperkingen. Bij multimorbidaliteit mag de patiënt thuis niet wordt opgescheept met verschillende voorzieningen. Bijvoorbeeld voor het monitoren van dezelfde functie, zoals bloeddrukmeting. Als specialist 1 gebruik maakt van bloeddrukapp X en specialist 2 zweert bij bloeddrukapp Y, zal één van beide water bij de wijn moeten doen, zodat de patiënt thuis met één app beide specialisten van de gewenste informatie kan voorzien.