Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Zorgmanagers vergelijken prestaties te weinig

Het management van zorginstellingen moet bereid zijn naar de eigen prestaties te kijken en die te vergelijken met die van andere instellingen. Incidenten en bijna-incidenten worden onvoldoende geregistreerd. Dat zijn een paar conclusies uit het VWS-rapport over de toekomst van de gezondheidzorg.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

In het rapport ‘Maatschappelijke Opgaven Volksgezondheid en Gezondheidszorg’ kijkt VWS in hoeverre vijf doelstellingen voor de gezondheidszorg uit 2006 zijn gehaald. Opvallende verbeterpunten uit dit rapport hebben betrekking op veilige zorg en ‘good governance’. Zo concluderen de auteurs, waaronder alle Directeuren-Generaal van VWS, dat het managers ontbreekt aan ‘voldoende sturingsinformatie in de vorm van performance indicators en de interne verantwoording onvoldoende structureel is’.

Veiligheid patiënten

Daarbij is de veiligheid van patiënten en medewerkers volgens het rapport in veel zorginstellingen niet optimaal. ‘Incidenten en bijna-incidenten worden niet of onvoldoende geregistreerd, onveilige situaties worden niet tijdig onderkend en de bedrijfscultuur is er vaak niet naar om fouten of dingen die bijna fout gingen te melden en te bespreken.’ (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Bussemaker: meer openheid over prestaties in zorg

Sturen op prestaties bevordert egocentrisme

‘Gebruik prestatie-indicatoren verbeterd’

Aantal klachten medische incidenten daalt

1 REACTIE

  1. Het gaat er niet alleen om , wat er in de Zorg fout/mis gaat , maar belangrijker is wat kun je als Zorginstelling er aan doen ,dat er geen fouten meer gemaakt worden. INNOVATIEF DENKEN , om ” Missers ” te voorkomen is het Belangrijkste !

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.