‘Zorgverleners moeten IGZ willen mijden’

Ziekenhuizen, zorginstellingen, huisartsen en zorgverleners moeten alles op alles zetten om zelf klachten adequaat af te handelen. Ze moeten in de toekomst koste wat kost willen voorkomen dat klachten over hun functioneren bij de IGZ terechtkomen. Dat vindt Nationaal ombudsman Alex Brenninkmeijer.
'Zorgverleners moeten IGZ willen mijden'

‘Het is wel belangrijk dat instanties zelf minder defensief reageren en dat ze elkaar niet gaan afdekken als er een fout gemaakt is’, zei hij maandag.

Volgens Brenninkmeijer voelen mensen die klagen bij de IGZ zich vaak niet gehoord. ‘Ze krijgen te maken met een verschrikkelijke bureaucratie. Ze dienen een klacht in en horen er vervolgens erg lang niets meer over. Ze missen het gevoel van urgentie en het luisterend oor. Dat moet helemaal anders’, vindt de ombudsman. (ANP)

Lees meer:

Top Inspectie voor de Gezondheidszorg moet inkrimpen

7 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Kijk eens naar de cursussen die hiernaast staan. Allemaal bedacht door handige jongens en meisjes in dure pakken. Die cursussen maken de zorg ongelooflijk duur (veel tijdverlies) EN VOEGEN HELEMAAL MAAR DAN OOK HELEMAAL NIETS TOE. Die cursusleiders zijn nooit in een verpleeg- of zorgtehuis geweest. Ze gooien wat nietszeggende kreten op het bord en geven een map die na de cursus in de kast komt EN ER NOOIT MEER UITGAAT. Voor de zorgbestuurders is een cursus een goede zoethouder in plaats van een fatsoenlijk loon: “kijk eens we sturen jou zelfs op cursus”. En die dure pakken lachen zich de pleuris; zie de cursus “Gezonde werkvloer”. De praktijk is dat de vloer vuil is en beter naar “hoe maken we de patient gezond” geijverd kan worden

  3. @ jan c, iedereen botst in de zorg tegen de managers aan, terwijl idd de zogenaamde adviseurs en coaches die men extern in moet huren om aan de overheidseisen te voldoen het grote geld opslokken.
    Kort geleden een klein thuiszorgbureau gesproken ze moeten 8 % van alle uren gebruiken om inzichtelijk te maken hoe ze de kwaliteit waarborgen.
    Nou ik dacht door die uren achter de voordeuren van cliënten door te brengen. Daar levert met primair de kwaliteit, maar dat wil niet landen bij de witte boorden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.