Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

5 tips voor succesvolle verhuizing ouderen

Mark van Dorresteijn
De noodzakelijke verhuizing van ouderen uit ‘hun’ verzorgings- of verpleeghuis zorgt voor veel onrust onder de doelgroep. Deze tips helpen bij een succesvolle overgang.
5 tips voor succesvolle verhuizing ouderen
Foto: ANP - Roos Koole

de Nationale ombudsman naar aanleiding van signalen die binnen zijn gekomen via het meldpunt Gedwongen Verhuizingen van het Nationaal Ouderenfonds, NPCF en CSO. Veel van de meldingen die bij het meldpunt zijn binnengekomen, laten zien dat het gaat om een kwetsbare doelgroep die weinig tot niet zelfredzaam is. Deze ouderen hebben niet de mogelijkheden om ‘hun eigen plan te trekken’. Ze zijn in zeer grote mate afhankelijk van derden. Om die reden is het volgens bovenstaande partijen essentieel om zorgvuldig te handelen.

Knelpunten

De ouderen worstelen vooral met onzekerheid over de toekomst. Dat levert veel verdriet, angst en weerstand op tegen verhuizing. Door de verhuizing verliezen zij directe contacten van binnen en buiten het wooncentrum omdat bijvoorbeeld de afstand te groot wordt. Datzelfde geldt voor activiteiten, diensten en geloofsbeleving. Tot slot vrezen zij voor extra kosten voor inrichting van de woning. Op basis van deze knelpunten hebben de organisaties een aantal tips opgesteld om de verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen.

1. Communicatieplan

Essentieel is om zo tijdig mogelijk duidelijke, begrijpelijke en volledige mededelingen te doen van ophanden zijnde veranderingen en hoe dit geregeld wordt. Hierdoor worden geruchten voorkomen, die onzekerheid, angst en weerstand veroorzaken. Soms is ook voor de organisatie nog niet alles duidelijk of bekend. Ouderen ervaren het als prettig als dan wordt aangegeven wanneer er zicht is op duidelijkheid. Hierbij is een communicatieplan van groot belang. Daarin moeten onder andere informatiebijeenkomsten geregeld zijn inclusief aanspreekpunt voor bewoners en naasten. Ook is het belangrijk om het verhaal goed uit te leggen aan de pers, daarbij kan het helpen om zelf persberichten uit te sturen.

2. Maak partners van familieleden

Kinderen of andere verwanten kunnen zich verzetten omdat zij het beste willen voor de oudere en zijn bang voor een verslechtering van de woonsituatie of toestand. De veranderingen inclusief verhuizing zijn onomkeerbaar. Het is de kunst om als management, in samenspel  met uw medewerkers, de kinderen/verwanten bereid te krijgen om mee te helpen de  verhuizing voor hun familielid zo goed mogelijk te laten verlopen. Hun ongenoegen en  verzet zorgen mede voor onzekerheid en angst bij de oudere.

3. Ondersteun medewerkers en vrijwilligers

Voor de medewerkers en vrijwilligers is de sluiting ook een ernstige ingreep. Voor medewerkers is er misschien onzekerheid over wat er gebeurt met hun baan. Ook zij hebben behoefte aan ondersteuning, zodat ze de verhuizing voor bewoners zo goed mogelijk kunnen laten verlopen.

4. Zorg voor alternatieven

Door verschillende alternatieven te bieden krijgen ouderen het bestuur oog heeft voor hun situatie. Naast de locaties van de eigen zorgorganisatie, kunnen ook die van collega’s een mogelijkheid zijn. Ouderen ontvangen graag informatie en suggesties over mogelijke nieuwe locaties: karakter van het huis, leefstijl/levensovertuiging, de activiteiten en voorzieningen, openbaar vervoer voor familie/vrienden. Misschien kunnen er rondleidingen georganiseerd worden zodat mensen zich kunnen inleven. Duidelijkheid voor bewoners en naasten over hetgeen de zorgorganisatie betaalt en regelt, is belangrijk voor ouderen.

Als een kind waar een goede band mee is, verder weg woont, dan kan een keuze zijn naar die plaats te verhuizen. Kinderen die aangeven vader of moeder in huis of in een mantelzorgwoning te willen nemen, kunnen ondersteund worden door adressen van instanties te geven, waar zij terecht kunnen voor advies.

5. Bied nazorg

Bewoners met een goede band, kunnen het beste bij elkaar blijven. Lukt dat niet, dan blijkt de tablet voor ouderen een toegankelijk apparaat. Skype of een dergelijke beeldbelverbinding is een optie om contact met familie, vrienden of het oude sociale netwerk te houden. Dan kan het verlies van goede contacten wat ondervangen worden. Verder is een gezamenlijk afscheid, waar met elkaar naar toe wordt gewerkt, voor zowel de bewoners als de medewerkers belangrijk. Bij de nieuwe locatie kan in overleg met het management van de nieuwe locatie gezorgd worden voor een introductie bij de ouderen die er al wonen. Tot slot; Een welkomstpresentje wordt gewaardeerd.

Scheiden wonen & zorg

Het beleid om het wonen en de zorg in de care te scheiden, vormt al jaren een hoofdpijndossier voor zorgbestuurders. Hoe houden zij de verzorgingshuizen open zonder de huisvestingvergoeding?
Bekijk het dossier

 

 

 

2 REACTIES

  1. Verhuizen ouderen als gevolg van politiek onrustige tijden. Ouderen zijn kwetsbaar en dat weet onze regering. Als je om je heen ziet hoeveel geld de Overheden weg smijten: Bijvoorbeeld plannen maken van een pruts niveau. Jaren gedoe met wijzigingen en vervolgens de duurste variant uitvoeren voor WIE? Niemand snapt de uitvoering van de Overheid. De ouderen zijn de KLOS met nazaten van minister Bos. PvdA ministers en staatsecretarissen hebben de daad en de VVD het primaat!

  2. Lees alle reacties
  3. Deze verhuizingen in de zorg zijn zeer ingrijpend. Niet alleen voor de bewoners, maar zeker ook voor de organisatie. Medewerkers krijgen er taken en verantwoordelijkheden bij waar zij niet (goed genoeg) op voorbereid zijn. Vaak realiseer je dan niet het gewenste resultaat en heb je te maken met onvrede.
    Belangrijke onderdelen in dit proces zijn informeren, regelmatig persoonlijk contact, vaste contactpersoon en duidelijkheid.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.