De ergotherapeuten, logopedisten en fysiotherapeuten van de afdeling Revalidatiegeneeskunde behandelen kinderen en volwassenen die nadelige gevolgen ondervinden van een aangeboren afwijking, ziekte of ongeval. Met de iPad stimuleren zij de taalontwikkeling, communicatie, concentratie, geheugen en fijne motoriek. Kinderen kunnen bijvoorbeeld leren categoriseren, benoemen, aanwijzen, schuiven, kleuren en muziek maken. Ook de CVA-consulent van Meander gebruikt de iPad als hulpmiddel voor mensen die een beroerte hebben gehad.
Thuiswerk
Ten opzichte van andere therapeutische hulpmiddelen heeft de iPad veel voordelen, vindt kinderlogopedist Mylene de Hont. ‘Het is interactief, aantrekkelijk, laagdrempelig en direct in te zetten in het dagelijks leven van de patiënt. Als patiënten of ouders van kinderen zelf een iPad kunnen aanschaffen, kunnen ze de therapie-oefeningen thuis voortzetten.’
Groot aanbod
Hoewel het aanbod apps groot is, bestaat er nog geen landelijke richtlijn voor revalidatieapps. De Hont neemt deel aan een landelijke werkgroep die de gebruiksmogelijkheden van apps binnen de revalidatie onderzoekt en kritisch bekijkt waar een app aan moet voldoen om zinvol te kunnen worden ingezet. ‘Zo kunnen wij ook onze patiënten en ouders beter adviseren welke apps ze wel en niet moeten gebruiken.’
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: MeanderMC )