Verpleeghuizen en thuiszorgorganisaties vulden afgelopen najaar een lijst met vragen in. Bijvoorbeeld: schrijven zorgmedewerkers in het cliëntdossier goed op welke zorg een cliënt nodig heeft? Worden vrijheidsbeperkende maatregelen geëvalueerd? Heeft een tandarts binnen zes weken na opname de mondgezondheid gecontroleerd van die bewoner? Gebruikt een verpleeghuis klachten van cliënten of familie om de zorg te verbeteren? De IGZ gaat in samenspraak met de betrokken organisaties de antwoorden volgend jaar publiceren. Niet alle organisaties geven toestemming om de informatie te publiceren.
Inspectiebezoeken
De inspectie gebruikt de antwoorden om te bepalen welke instellingen zij gaat bezoeken. Bijvoorbeeld als een verpleeghuis vaker dan andere instellingen een vraag met ‘nee’ beantwoordt. Het wil niet meteen zeggen dat de zorg daar slechter of onveiliger is. Misschien kiest die organisatie voor andere onderwerpen om te leren van de kwaliteit van de dagelijkse zorg. Of loopt achter met het vastleggen van informatie, terwijl ze deze wel gebruikt voor het verbeteren van de zorg. Dit kan de inspectie beoordelen tijdens een bezoek.
Zorginstituut Nederland
Het ministerie van VWS, Zorginstituut Nederland, zorgverzekeraars, patiëntenorganisaties (Patiëntenfederatie Nederland) en de brancheorganisaties ActiZ en BTN hebben eenmalig de IGZ gevraagd de informatie openbaar te maken. Vanaf volgend jaar doet Zorginstituut Nederland dit namens de sector.
Dossier ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.