De komende tijd worden alle 137 ziekenhuislocaties gescreend op seniorvriendelijkheid. Een vaste contactpersoon en aanspreekpunt, de beschikbaarheid van een geriatrisch team en de mogelijkheid om meerdere consulten op dezelfde dag te plannen zijn bijvoorbeeld belangrijk voor senioren die in een ziekenhuis terecht komen. Volgens de samenwerkende ouderenorganisaties is daar op dit moment nog te weinig oog voor in ziekenhuizen.
Onderscheiden
De Unie KBO, PCOB, NOOM (Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten), de NVOG (Nederlandse vereniging van Organisaties van Gepensioneerden) en onderzoeksbureau MediQuest ontwikkelen een keurmerk “Seniorvriendelijk ziekenhuis”. Het doel is dat ziekenhuizen zich meer specifiek richten op kwetsbare ouderen en zich met dit keurmerk onderscheiden.
Achteruit
Ook de medisch specialisten geven aan dat ziekenhuizen niet goed zijn voorbereid op de vergrijzing. Uit een rapport (april 2010) van de KNMG blijkt dat 10 tot 15 procent van de oudere patiënten er in het ziekenhuis op achteruit gaat in plaats van vooruit. Oudere patiënten zijn vaak kwetsbaar, ook al vanwege de meerdere aandoeningen die zij hebben. Op dit moment bestaat al 60 procent van de ziekenhuispopulatie uit senioren. Dat zal de komende jaren toenemen.
Seniorenscouts
Op donderdag 26 januari wordt bij de Unie KBO in ‘s-Hertogenbosch de aftrap gegeven voor het project ‘keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis’. Ouderen zelf worden ook betrokken bij het project. Er worden seniorscouts opgeleid, die alle ziekenhuizen in Nederland gaan bezoeken om op een aantal zichtbare punten te screenen. (Zorgvisie – Carolien Stam / foto: ANP Roos Koole)
Lees ook:
Kwaliteit niet beter door stijgende kosten ouderenzorg
Groei ouderenzorg vlakt af
Ouderenzorg: maatregelen vrijheidsbeperking moeten beter