Cover: JeRoen Murré
Omslagartikel
Beloningscode doet excessen in de ban
De vertrekpremies die bestuurders meekrijgen, doen nog wel eens de wenkbrauwen fronzen. Geven de toezichthouders met een te gulle hand of zijn de afvloeiingsregelingen redelijk? Download hier het jaarverslag van ZorgBalans.
Eerste Europese ziekenhuis krijgt vorm
Bestuursvoorzitter Guy Peeters van het Universitair Medisch Centrum Maastricht gaat samen met zijn collega Henning Saß van het Universitätsklinikum Aachen een gemeenschappelijk hart- en vaatcentrum bouwen op de grens van Nederland en Duitsland.
Wat vinden de zorgverzekeraars van het Nederlands-Duitse initiatief?
Tijd voor een cultuuromslag
Verwanten zijn niet lastig
Familieleden hebben veel kennis en ervaring die verpleegkundigen en verzorgenden kunnen helpen de zorg voor de cliënt te verbeteren. Alle reden om het verwantensysteem nieuw leven in te blazen.
Opinie
Dagelijkse praktijk wringt met idealen
De
Thuiszorg op de boerderij
Medewerkers met een plusje
Ine Smit werkt als agrahulp op de boerderij van de familie Willink. Behalve in het huishouden, werkt ze ook mee in het bedrijf.
Legionellapreventie
Een schone waterleiding
Zorginstellingen zien om naar andere technieken om de legionellabacterie te bestrijden.
Melding kindermishandeling
Kinderen zijn ieders zorg
Op de spoedeisende hulpafdeling van het Medisch Centrum Haaglanden melden ze sinds kort ook vermoedens van kindermishandeling bij het meldpunt als niet het kind, maar de ouder als patiënt binnenkomt.
Bekijk de protocollen van het Medisch Centrum Haaglanden:
En de
Bouwen in de zorg
De risico’s stapelen zich op
Banken die zonder meer leningen verstrekken. En zorginstellingen die met de bouwvergunning op zak automatisch alle kosten vergoed krijgen.
Kwesties Doorstart ontslagen zorgbestuurder als interimmer
Uit de tijd Scheren voor operatie ingesleten gewoonte
TeRecht Partijen in de zorg ontmoeten elkaar steeds vaker in de rechtszaal
Toolkit Digitaal spreekuur tegen de wachtlijsten
Boeken Recensie van ‘Vrije ruimte, praktijkboek
Nazorg Meer begrip voor Turkse cliënt dankzij studiereis
Servicewijzer, agenda en colofon