Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorgmanagers vergelijken prestaties te weinig

Het management van zorginstellingen moet bereid zijn naar de eigen prestaties te kijken en die te vergelijken met die van andere instellingen. Incidenten en bijna-incidenten worden onvoldoende geregistreerd. Dat zijn een paar conclusies uit het VWS-rapport over de toekomst van de gezondheidzorg.

In het rapport ‘Maatschappelijke Opgaven Volksgezondheid en Gezondheidszorg’ kijkt VWS in hoeverre vijf doelstellingen voor de gezondheidszorg uit 2006 zijn gehaald. Opvallende verbeterpunten uit dit rapport hebben betrekking op veilige zorg en ‘good governance’. Zo concluderen de auteurs, waaronder alle Directeuren-Generaal van VWS, dat het managers ontbreekt aan ‘voldoende sturingsinformatie in de vorm van performance indicators en de interne verantwoording onvoldoende structureel is’.

Veiligheid patiënten

Daarbij is de veiligheid van patiënten en medewerkers volgens het rapport in veel zorginstellingen niet optimaal. ‘Incidenten en bijna-incidenten worden niet of onvoldoende geregistreerd, onveilige situaties worden niet tijdig onderkend en de bedrijfscultuur is er vaak niet naar om fouten of dingen die bijna fout gingen te melden en te bespreken.’ (Zorgvisie - Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Bussemaker: meer openheid over prestaties in zorg
Sturen op prestaties bevordert egocentrisme
'Gebruik prestatie-indicatoren verbeterd'
Aantal klachten medische incidenten daalt

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    William D.(Bill) Hermsen.Dordrecht.NL

    Het gaat er niet alleen om , wat er in de Zorg fout/mis gaat , maar belangrijker is wat kun je als Zorginstelling er aan doen ,dat er geen fouten meer gemaakt worden. INNOVATIEF DENKEN , om " Missers " te voorkomen is het Belangrijkste !

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden