Maandag werd bekend dat veel huisartsenposten (HAP’s) niet snel bereikbaar zijn. Uit onderzoek van de Consumentenbond onder 40 huisartsenposten, bleek dat er 38 niet binnen de vereiste 2 minuten de telefoon kon opnemen.
Positief over HAP
Toch zijn Nederlanders heel tevreden over hun HAP, meldt onderzoeksbureau SAMR nu. Gemiddeld krijgt de HAP van hen namelijk een 8. ‘Ze vinden dat ze serieus genomen worden door de assistent (het eerste aanspreekpunt), dat die aandachtig luistert en genoeg tijd neemt. Bovendien hebben ze vertrouwen in de deskundigheid van de assistent’, meldt Irene Klein Bog van SAMR. Ook over de huisartsen op de HAP zijn patiënten voornamelijk positief. Klein Bog: ‘Ze zijn tevreden over hun deskundigheid, de tijd die ze nemen, de aandacht die ze aan patiënten schenken en de manier waarop ze de klacht serieus nemen.’
Verbeterpunten huisartsenpost
Toch geven patiënten volgens Klein Bog ook aan dat er nog verbeterpunten zijn. ‘En raad eens? Eén daarvan is de snelheid van het contact. In het geval van spoed (een levensbedreigende situatie) gaat het goed, dan is er meestal binnen dertig seconden contact. Maar over het reguliere contact is men minder te spreken, het is één van de meest genoemde verbeterpunten (naast de wachttijd op locatie). Toch zijn de scores nog altijd voldoende.’
Dossier patientveiligheid Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken. Lees meer >>