Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Helft patiënten krijgt ander behandeladvies na second opinion

De helft van de patiënten die een andere dokter om een second opinion vraagt, krijgt van die dokter een ander behandeladvies. Dat meldt Patiëntenfederatie Nederland vandaag.
Dianda_2013_klein400.jpg

De Patiëntenfederatie Nederland deed onderzoek onder ruim 2300 mensen die in 2015 of 2016 een second opinion vroegen of hadden willen vragen. Hieruit blijkt dat lang niet alle patiënten een tweede mening durven te vragen. Een op de vijf die een second opinion wil, durft dat niet tegen de eigen arts te zeggen. Mensen die het wel met de dokter bespreken, geven in een kwart van de gevallen aan dat ze na dat gesprek geen behoefte meer hadden aan een tweede mening.

Tweede dokter
‘Het zegt wel iets als in de helft van de gevallen een ander advies wordt gegeven’, zegt directeur Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie. Veldman zegt dat het onderzoek aantoont dat patiënten bij twijfel aan de dokter of aan de behandeling altijd moeten vragen om een tweede dokter te laten meekijken. ‘Maar je vraagt je wel af waarom daarvoor een tweede gesprek met de eigen arts nodig is. Dokters moeten altijd alle behandelopties met de patiënt bespreken. En niet pas nadat de patiënt zegt dat hij een tweede dokter wil laten meekijken.’

Tweede mening
Een klein deel van de mensen die een tweede dokter wilde laten meekijken, deed het uiteindelijk niet omdat de eigen arts het niet wilde of omdat de zorgverzekeraar het niet goed vond. Veldman: ‘Je hebt als patiënt recht op een tweede mening. Maar het is wel verstandig om vooraf even te overleggen met je zorgverzekering. Dat geldt temeer als je niet tegen je dokter durft te zeggen dat je een tweede mening wilt. Zeg dat dan tegen je zorgverzekeraar. Geef aan waarom je de eigen dokter niet helemaal vertrouwt en zeg dat je iemand wilt laten meekijken.’

Behandeladvies
Uit het onderzoek blijkt dat van de 2300 mensen die meededen er ruim 1300 daadwerkelijk een tweede mening van een andere arts kregen. In de helft van die gevallen gaf de tweede arts een ander behandeladvies. Bijna een kwart van de patiënten kreeg hetzelfde advies als de eigen arts gaf.

Van de patiënten die een tweede dokter lieten meekijken, zegt bijna 90 procent dat zij iets aan dat advies hebben gehad. Patiënten zeggen dat zij meer zekerheid kregen over de juiste behandeling, dat zij betere informatie kregen of dat zij een beter advies kregen. Iets meer dan een kwart van de patiënten besloot na het tweede advies ook van dokter te veranderen. 11 procent van de ondervraagden zegt dat zij na het tweede advies juist meer vertrouwen hadden in de eigen dokter.

Open bespreken
Patiëntenfederatie Nederland constateert dat een goed gesprek in de spreekkamer veel problemen kan voorkomen. Veldman: ‘We hebben samen met de medisch specialisten de drie goede vragen gemaakt. Wat zijn mijn mogelijkheden? Wat zijn de voor- en nadelen daarvan? En wat betekent dat in mijn situatie? Als een kwart van de patiënten geen tweede mening meer wil na een goed gesprek is dat het beste bewijs dat die vragen helpen. Dokter en patiënt moeten leren die vragen daarom gewoon open te bespreken.’

Dossier Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.