Van Bijsterveldt bezocht afgelopen maandag het MCA om te praten over een toekomstige opleiding van leerling-verpleegkundigen. Tijdens haar bezoek kreeg Van Bijsterveldt de succesfactoren belicht van de verpleegkundige opleidingen die Foreest Medical School (het opleidingscentrum van MCA) samen met ROC/Horizon en Hogeschool Inholland aanbiedt. Bijvoorbeeld de versnelde opleiding voor zij-instromers die in 2,5 jaar (in plaats van de gangbare vier) worden klaargestoomd voor het vak van verpleegkundige.
Knelpunten
Ook knelpunten zijn besproken door de minister. Zo sluit het huidige onderwijs in Nederland onvoldoende aan bij de behoefte van topklinische ziekenhuizen en is er onvoldoende aanbod van nieuwe leerlingen. Bovendien voorziet MCA een tekort aan verpleegkundigen als de 30+-subsidieregeling door het rijk wordt ingetrokken.
Nieuwe opleiding
Foreest Medical School maakt zich momenteel hard voor een nieuwe vorm van onderwijs voor mbo’ers, waarbij ook het theoriegedeelte binnen de muren van MCA plaatsvindt. “Alleen dan kunnen theorie en praktijk optimaal worden gecombineerd en worden verpleegkundigen goed opgeleid voor een baan in een topklinisch ziekenhuis”, zei Elly van der Maat, hoofd verpleegkundige opleidingen. “Daarbij moet het onderwijs vooral ook aansluiten bij de huidige generatie jongeren: meer digitaal en interactief en bijvoorbeeld met meer inbreng van professionals uit de praktijk.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Canisius-Wilhelmina werft student-verpleegkundigen
Vmbo’ers willen in zorg aan de slag
Hectiek en hulpverlenen motiveren leerling-verpleegkundige
Calibris kiest ‘beste leerliingen verpleegkunde 2008’
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Het bovenstaande citaat van Elly van der Maat over het goed opleiden van verpleegkundigen, wat alleen goed binnen de muren van het ziekenhuis plaats zou kunnen vinden, is inderdaad wat kort door de bocht. Huidig beroepsonderwijs gaat op basis van heersende onderwijskundige inzichten, terecht uit van het integreren van leren in betekenisvolle praktijksituaties. Maar mogelijk probleem bij het eenzijdig in het zieknhuis onderwijzen, is het dan minder goed kunnen maken van de transfer van het geleerde naar andere beroepssituaties; dit komt dan door het leren van de verpleegkundigen in alleen maar ziekenhuis-specifieke context. Dat is dus niet persé een goed idee. Daarbij is er ook wel wat opte merken over het inzetten van professionals uit de beroepspraktijk bij het opleiden. Niet iedere proffesional heeft ook voldoende didactische kwaliteiten. Daarbij kan voor sommige professionals gelden dat zij zelf niet optimaal leren. Zie bijvoorbeeld artikel van Argyris, 1991, teaching smart people how to learn. Mijn conclusie luidt dan ook dat het opleiden van verpleegkundigen alleen binnen de muren van een zieknhuis geen goede oplossing is. Bijkomend punt van aandacht is de vraag of we moeten willen dat er een verschuiving van onderwijsgelden naar de zorginstellingen plaats gaat vinden.
op naar de oude inserviceopleiding. In de instelling opleiden kan ook dmv trajecten na de HBO/MBO opleiding die veel breder is dan een basis huisopleiding. Verplegen is steeds technischer werk, zorgverlenen doen lager opgeleiden. Dus blijf breed opleiden we hebben deze mensen hard nodig