Ter voorbereiding van de nieuwe Wmo die 1 januari 2015 ingaat, maken alle betrokken partijen momenteel samenwerkingsafspraken om zorgvoorzieningen in de lucht te kunnen houden. ‘Samenwerking die leidt tot betere zorg is prima’, zegt ACM-woordvoerder Murco Mijnlieff. ‘Maar zorgaanbieders mogen op basis van de Mededingingswet geen afspraken maken over prijzen of over wie aan welke consument zorg levert. Dit leidt tot onnodig hoge zorgkosten, minder goede zorg en minder keuzevrijheid tussen zorgaanbieders.’
Overtredingen
De voorlichtingscampagne op de site van ACM voorziet geïnteresseerden met tips en voorbeelden over wat wel en niet mag. Het is volgens Mijnlieff niet zo dat de campagne een startschot is van grootschalig, actief toezicht op de Wmo. ‘Het is niet zo dat we ons nu veel meer op de Wmo gaan richten. Dit is voorlichting. Maar als signalen over overtredingen van de mededingingswet ons bereiken zullen we natuurlijk ook in het Wmo-domein handhaven. We starten de campagne nu omdat twee weken geleden de Wmo is goedgekeurd door de senaat en de zorginkoop van start is gegaan.’

Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?Praktijkvoorbeelden
Praktijkvoorbeelden
Als voorbeeld van een praktijk die niet door de beugel kan noemt Mijnlieff het verdelen van zorgwijken. ‘Je mag niet als gemeente stellen dat in wijk x alleen zorgaanbieder y mag werken bijvoorbeeld. Dat is een overtreding.’
6 tips van de ACM voor gemeenten en zorgaanbieders |
1.Zorg dat je inwoners kunnen kiezen, en dus ook naar een andere zorgaanbieder kunnen overstappen als ze dat willen. |
2.Bied ook ruimte voor nieuwe zorgaanbieders. Zij zouden wel eens met goede nieuwe ideeën kunnen komen! |
3.Wees erop alert dat zorgaanbieders alleen afspraken maken die écht nodig zijn om goede zorg te leveren. |
4. Zorgaanbieders, docummenteer de voor- en nadelen van de samenwerking. |
5.Zorgaanbieders, betrek gemeenten en clientenorganisaties en leg hun betrokkenheid vast. |
6.Neem contact met ons op bij vragen of signalen over concurrentie bij het inkopen. Dat kan bijvoorbeeld via het e-mailadres info@acm.nl. |