ActiZ: ‘Inspectie stelt niet altijd de goede vragen’

‘We blijven vinden dat de vragen van de IGZ voor een deel niet de goede vragen zijn.’ Dat schrijft voorzitter Guus van Monfort van brancheorganisatie ActiZ over transparantie in de verpleeghuiszorg aan de Tweede Kamer. Dit naar aanleiding van het Algemeen Overleg over verpleeghuiszorg vorige week.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
guusvanmontfort.jpeg
Premium

Tijdens het A.O. afgelopen donderdag

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem Zorgvisie.nl een maand gratis op proef. Na een maand stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online de artikelen uit het magazine lezen

Al abonnee? Log dan in

3 REACTIES

  1. De definitie van indicatoren of normeisen en de vertaling daarvan in inspectie- of auditvragen is een constante bron van misverstanden, zelfs tussen inhoudsdeskundigen. Onafhankelijke taalkundige reviews zouden op systeemniveau niet mogen ontbreken. Maar los van de semantiek is ook rolzuiverheid van belang. Als een leidraad helder en geaccepteerd is dan moet daarmee gewerkt worden en regelt de bestuurder dat voor zorgmedewerkers en cliënten/patiënten. Als de beschikbare kaders ontoereikend of tegenstrijdig zijn (financiering, zorgplicht) dan zorgt de bestuurder dat die kaders worden aangepast. Een onmogelijke opdracht teruggeven is geen nederlaag ten overstaan van de 'peers' maar toont wat mij betreft verantwoord leiderschap. Een probleem moet worden opgelost waar het ontstaat: bijvoorbeeld bij verzekeraars en/of politiek. En ook dan geldt: helder blijven communiceren.

  2. Lees alle reacties
  3. Toedekken niet de oplossing. Sterker nog, vermoedelijk is het tekort op de werkvloer een gevolg van niet controleren van de formatie ten opzichte van de toenemende zorgzwaarte. Formatiebepaling is nog gekoppeld aan oude mindset en budget- en dienstroosterdenken. We moeten juist naar een klantvolgende personeelsformatie. Het geld dat er in beginsel wel is op klantniveau, moet daar ook steeds meer en aantoonbaar uitgegeven worden. En daar zit de pijn. Bovendien is het aanhoudend keihard werken in een verkeerde personeelssamenstelling niet heel aantrekkelijk geworden voor zorgwerkers, dus ook die rekening krijgt de sector gepresenteerd. Natuurlijk lossen we het tekort niet binnen een jaar op, maar er moet wel een heel andere modus op gang komen. En die bereik je alleen door een scherp en wervend doel voor ogen te hebben en bewustwording op gang te brengen.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.