Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

ActiZ wil langere contracten met het zorgkantoor

ActiZ roept zorgverzekeraars op om met zorgaanbieders meerjarige contracten te sluiten. Langere contracten zouden volgens de brancheorganisatie zorgen voor een betere positie van de cliënt.
ActiZ wil langere contracten met het zorgkantoor

Op dit moment sluiten verzekeraars slechts mondjesmaat meerjarenafspraken met zorgverleners in de AWBZ, zo blijkt uit een survey onder de leden van ActiZ. Tot nu toe gaat het overwegend om contracten met een looptijd van een jaar. Alleen in de ketenzorg komen langere contracten voor. Ook dan gaat het slechts om een op de vier contracten en dat is een halvering ten opzichte van vorig jaar. Volgens directeur Aad Koster van ActiZ moet dit anders. “Verzekeraars en aanbieders hebben hetzelfde belang, namelijk het organiseren van betaalbare zorg van goede kwaliteit die uitgaat van de wens van de cliënt. Als je het eens bent over die cliëntvolgendheid dan is het in ieders belang om een meerjarige samenwerking aan te gaan”.

Consistent beleid

Koster redeneert dat voor goede ‘cliëntvolgendheid’ consistent beleid nodig is. Maar omdat de manier van zorginkoop ieder jaar anders kan zijn, blijft die consistentie uit. Hij schrijft: “Verzekeraars hanteren niet altijd een consistent beleid en daardoor kunnen de bepalende inkoopfactoren en hun weging van het ene op het andere jaar fors verschillen. Bij de inkoopronde voor het volgende jaar worden aanbieders dan in het inkoopbeleid geconfronteerd met andere punten die het tarief bepalen. Omdat zij daar onvoldoende op hebben kunnen anticiperen, lopen ze het risico op lagere tarieven uit te komen.”

Drie jaar

ActiZ erkent dat verzekeraars over hun eigen inkoopbeleid gaan, maar pleitten desalniettemin voor contracten met een looptijd van twee of drie jaar. In langlopende contracten is het namelijk mogelijk om jaarlijks doelen te stellen die uitgaan van de cliënt. “Wij willen toe naar prestatiebekostiging, het belonen van de zorgorganisatie op basis van bereikte resultaten bij de cliënt. Daar kan je heel goed afspraken over maken die je jaarlijks samen evalueert”, aldus Koster. “Op deze manier weet een zorgorganisatie waar hij aan toe is en welke prestaties gedurende die twee of drie jaar verwacht worden. Die duidelijkheid geeft ook meer zekerheid om meerjarig te investeren in de zorg. Juist dat meerjarige perspectief is nodig om mensen optimaal te kunnen ondersteunen zodat zij in hun eigen of beschutte omgeving kunnen blijven leven.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

ActiZ daagt VWS vanwege AWBZ-tarieven

ActiZ en BTN willen eenmalig extra loon betalen

Achmea door met bevoorschotting vanwege kritiek ActiZ

ActiZ opgelucht dat contracteerplicht niet is afgeschaft

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Ziedaar onderhandelingsmacht van de zorginkoop. Blijkbaar is die jaarlijkse onzekerheid erg vervelend voor zorgaanbieders. Zorginkopers zorg ervoor dat die angst behouden blijft (bij gelijke aanbiedingen wisselen van aanbieder etc), maar zorg er vooral voor dat deze angst leidt tot klinkende munt bij de volgende onderhandelingen. Er kan nu echt meer gevraagd worden. Doe dat dan ook.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vraag mij af waarom er de afgelopen jaren dan maar zo weinig is gebeurd.
    Als het budget de verzekerde volgt en er niet vanuit de luie stoel met een budget in de rug kan worden nagedacht (hoe lang nog??)dan verandert er misschien eindelijk iets in de attitude en wordt er eindelijk eens tempo gemaakt.

  4. Ik werk al vele jaren in de zorg op directie en hoger management niveau en het is waar dat als je 2 of 3 jaar kunt afspreken er veel meer rust is om ergens naar toe te werken. Veel plannen die er toe doen kosten meer tijd dan 1 of 2 jaar. Dus wil je echt verbetering en top zorg leveren dan moet je een plan voor 3 tot 5 jaar maken.

  5. het blijft een vreemde benadering van marktwerking dat de eigenlijke klant van de zorgaanbieder, degene die op zorg is aangewezen, buiten deze transactie staat. door het rechtstreekse contract tussen verzekeraar en zorgaanbieder dreigt deze bovendien zijn voornaamste machtsmiddel, de financiën, te verliezen. en de verzekeraar, die geacht wordt voor de belangen van de cliënt op te komen, verliest zijn onafhankelijkheid t.o.v. de zorgaanbieder bij een mogelijk conflict tussen zorgafhankelijke en zorgaanbieder. het is begrijpelijk dat de vertegenwoordiger van de zorgaanbieders, Actiz, dit voorstel doet.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.