De prijs voor beste zorgidee van 2011 van zorgverzekeraar ONVZ is dit jaar naar een gekopieerd idee gegaan. Dat zeggen farmaceutisch consulente Aster de Vries en apotheker Yvonne Nortier van Kring-apotheek Bergschenhoek.
Winnares Anja Vissers-Versteegen van het Beste
Inderdaad aan de slag met een goed idee, en niet gaan treuren als je zelf nalaat om er zelf verder actief mee bezig te blijven. Hoop dat de betrokkene actiever met haar dagelijkse werkzaamheden omgaat. Met een teruggetrokken en lakse houding als betrokkene komt de zorg niet uit de zorgen.
In de branche waarin ik werkzaam ben, is het gebruik van (gedeeltes van) andermans teksten toegestaan, MITS aan bronvermelding wordt gedaan. Wordt dit nagelaten dan wordt het ingeleverde werk door de examencommissie beoordeeld met het resultaat ‘Fraude’. Vissers-Versteegen heeft overduidelijk nagelaten aan bronvermelding te doen en de examencommissie in deze, ONVZ, heeft verzuimd het werk gedegen na te kijken. Wat mij betreft verdient Vissers-Versteegen dan ook het resultaat FRAUDE!
Bedrijven, maar met name verzekeraars zijn ware meesters in deze luchtklopperij, allerlei prijsvraagjes, top-tienen, tevredenheidsonderzoeken en de ideeenbus. Feitelijk niet beter dan de gemiddelde wasmiddel reclame. Allemaal onder het mom dat men veel met de zorgontvangende medemensch op heeft. Aan het eind van de rit gaat het toch om gewoon ordinair winst maken en de concurrentie genadeloos uitschakelen. Deze leuke acties worden allemaal betaald uit de opgebrachte premie.
Weinig ideeën zijn echt nieuw. De vraag is hoe je goede ideeën onder de aandacht krijgt. Via zo’n prijs dus. Gezeur allemaal over plagiaat. Heeft iemand een claim op het idee dan?
Bij onze apotheek hier in het “dorp” Klazienaveen werkt men al jaren zo, al vanaf 2008 dus…
Er worden de laatste tijd zo veel prijzen uitgereikt, dat het onontkoombaar is dat er overlap plaatsvindt. Interessant is misschien om na te gaan waarom goede ideeen niet direct breed worden ingevoerd.
Zelfs daar faalt de zorg
Ik zou de betrokkenen willen aanraden om de zoektermen “reusable packaging + medication” in te kloppen in Google.
Innoveren is niet alleen een idee BEDENKEN maar vooral ook dat idee TESTEN, TOEPASSEN en DELEN. Indien een van die 4 werkwoorden ontbreekt is misschien sprake van een goed idee maar niet van innovatie.
Ik adviseer professionals in de zorg om ideeën die maatschappelijk relevant kunnen zijn snel en via geijkte platformen toegankelijk te maken zodat we de forse uitdagingen die we het hoofd moeten bieden snel kunnen oppakken.
Dat gesteld, het pikken van andermans idee en het voordoen alsof het een eigen idee is zie ik als een hoogst onfatsoenlijk uitvloeisel van de vercommercialisering in de zorg. Foei!
Fail voor ONVZ