Bijna 6 procent verzekerden wisselt van verzekeraar

Van alle verzekerden is 5,9 procent overgestapt naar een nieuwe zorgverzekering. Dat heeft voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) bekendgemaakt op basis van voorlopige cijfers van Vektis.
André Rouvoet, ZN
André Rouvoet: 'Hoofdlijnenakkoord is geen doel op zich.' Foto: Herbert Wiggerman

Eén miljoen verzekerden stap over

In totaal gaat het om ruim één miljoen overstappers. Vektis baseert de cijfers op alle overstapinformatie die nu bekend en verwerkt is bij de zorgverzekeraars. Verzekerden konden tot 1 januari 2018 hun zorgverzekering opzeggen. Tot uiterlijk 1 februari 2018 hebben verzekerden de tijd om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Volgens Vektis hebben verreweg de meeste overstappers al een nieuwe verzekering gekozen. In februari publiceren ZN en Vektis het definitieve overstappercentage en in april een uitgebreide analyse van de overstapcijfers. Vorig jaar kwam het definitieve overstappercentage uit op 6,4 procent.

Zorgverzekeringskaart

Tijdens de overstapperiode raadplegen steeds meer verzekerden de Zorgverzekeringskaart. Uit cijfers van ZN blijkt dat een miljoen verzekerden de Zorgverzekeringskaart hebben bekeken. Voor elke zorgverzekering geeft deze informatiekaart verzekerden informatie over de belangrijkste polisvoorwaarden. Bovendien maakt de kaart het ook makkelijker om een passende basis- en aanvullende zorgverzekering te vinden. De Zorgverzekeringskaart is online te vinden via www.zorgverzekeringskaart.nl. Rouvoet is erg blij met dit resultaat. ‘Wij vinden het belangrijk dat verzekerden zich goed kunnen oriënteren en goed onderbouwd een keuze kunnen maken’, aldus de ZN-voorzitter.

ZN: hoofdlijnenakkoorden geen doel op zich

In zijn nieuwjaarstoespraak blikte Rouvoet ook vooruit op het nieuwe jaar: ‘Hoofdlijnakkoorden hebben zeker nut, maar mogen nooit een doel op zich zijn.’ Hoofdlijnakkoorden kunnen volgens zorgverzekeraars alleen zinnig en waardevol zijn, als ze echt bijdragen aan het goed functioneren van ons zorgstelsel. Niet het bestaande zorglandschap, maar het kunnen voldoen aan de toekomstige vraag op het gebied van zorg moet volgens zorgverzekeraars het uitgangspunt zijn. Innovatie van het zorglandschap laat zich niet realiseren via hoofdlijnakkoorden, maar deze kunnen wel zorgen voor goede randvoorwaarden.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.