Aanbieders wijkverpleging houden cliënt aan het lijntje

Als het budget van aanbieders van wijkverpleging op is, verwijzen ze cliënten naar andere aanbieders. Maar daar schieten cliënten niet veel mee op, omdat de meeste ook geen geld en personeel beschikbaar hebben. Dat betekent in de praktijk dat zorgaanbieders cliënten aan de lijn houden, stelt Bart Kiers, senior redacteur Zorgvisie.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorgvisie redacteur Bart Kiers
Senior redacteur Bart Kiers

Zorgverzekeraars hebben de ongecontracteerde zorg in de wijkverpleging stevig in de houdgreep. Na jaren van stijging neemt deze naar verwachting voor het eerst weer af. Bedroeg de omzet van de ongecontracteerde zorg in 2015 nog slechts 36,9 miljoen euro, in 2018 was die 346 miljoen euro. Dit jaar zal het bedrag niet meer zijn dan 269 miljoen euro, volgens de NZa-monitor contractering wijkverpleging 2019. Ongecontracteerde zorgorganisaties leveren per cliënt 2,7 maal zoveel zorg, bleek vorig jaar uit onderzoek van Vektis. Die extra zorg komt echter niet bij de mensen die het het meest nodig hebben, de kwetsbare ouderen. Juist wat

0
358

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.