De patiënt in het hart van connected care

Het gebruik van big data biedt ontzettend veel mogelijkheden voor connected care. Oftewel, alle zorgverleners uit de zorgketen verbinden en de onderlinge uitwisseling van informatie door middel van technologie laten plaatsvinden.
Floris-Italianer450

We moeten echter niet denken dat daarmee de behandeling en de zorgervaring van de individuele patiënt direct met sprongen voorwaarts gaat. Dat is de lastigste uitdaging van het huidige tijdperk: technologisch is er heel veel mogelijk, maar hoe zorg je ervoor dat de innovaties daadwerkelijk een positief effect hebben op de ervaring van de patiënt?

Van het kastje naar de muur
In Nederland vindt slechts 44 procent van de patiënten dat het zorgstelsel tegemoetkomt aan hun behoeften, blijkt uit Future Health-onderzoek, in opdracht van Philips. In de zorgketen worden patiënten nu namelijk vaak nodeloos van het kastje naar de muur gestuurd en dit beïnvloedt de zorgervaring. Connected care stelt de zorgsector in staat dit te verbeteren. Door data van verschillende zorgverleners in de keten met elkaar te verbinden, kan de behandeling van de patiënt centraal worden gecoördineerd.

De administratie en gigantische regeldruk houden de medisch specialist op dit moment te veel van zijn werk. Een centrale verzamelplaats van informatie door middel van connected care kan die lasten deels verlichten. Daardoor ontstaat meer tijd, wat heel veel waard is voor de medisch specialist en direct de zorgervaring van de patiënt beïnvloedt.

Levens redden
Echter, het allerbelangrijkste is dat connected care de potentie heeft het leven van de patiënt daadwerkelijk te redden. Als je in een geïntegreerd zorgstelsel op eenduidige wijze data registreert en die met elkaar deelt, kun je veel sneller vooraf patronen herkennen en inzicht krijgen welke problemen tot welke complicaties leiden. Bij de Hartstichting zijn wij ervan overtuigd deze werkwijze resulteert in vroegere opsporing én oplossing van hart- en vaatziekten. Stel je voor dat je hart- en vaatziekten kunt herkennen vóórdat patiënten zich bij de arts melden. Hoge bloeddruk is bijvoorbeeld een van de indicatoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Door hoge bloeddruk als risicofactor op een structurele manier in kaart te brengen en te registreren, kun je sneller identificeren of iemand in een risicozone zit of niet. Dan kan het weleens heel hard gaan met de impact van connected care. Hoe verder je stroomopwaarts kunt komen, eerder risico’s in beeld kunt brengen en daar iets aan kan doen, hoe minder mensen hart- en vaatziekten krijgen. Het delen van data van de ene patiënt kan zodoende het verschil maken voor de ander.

Patiënt betrekken
Ook in de ontwikkeling van connected care als systeem moet het woord ‘patiënt’ voorkomen: niet focussen op het verkrijgen van zoveel mogelijk data, maar op de behoeften van patiënten.
Om dat te realiseren moet de patiënt bij innovaties betrokken worden; dat gebeurt nu nog te weinig. Als je bijvoorbeeld een product koopt in de winkel of naar een restaurant gaat, ontvang je vaak direct daarna een e-mail met de vraag of je tevreden bent als klant. Voor de zorg zou ik niet alleen achteraf de patiënt willen bevragen, maar ook vooraf. Laat gebruikers en belanghebbenden meedenken en meesturen in de ontwikkelingen die voor henzelf bedoeld zijn. Dat kan een enorme meerwaarde geven.

Grotere flexibiliteit nodig
Helaas zijn we met de huidige ziekenhuissystemen nog niet in staat om met elkaar alle nodige verbanden te leggen om connected care te implementeren. Als samenleving hebben we een veel grotere flexibiliteit van data-uitwisseling nodig. Het initiatief van de hart- en interventiecentra in Nederland is hiervan een mooi voorbeeld. Zij werken fanatiek samen op het gebied van outcome-indicatoren: ze vergelijken resultaten van behandelingen, proberen daar van te leren en er best practices uit te halen.
Het klinkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Om connected care te kunnen realiseren, moet in Nederland meer samengewerkt worden. De interconnectivity van de hart- en interventiecentra zal door meer relevante partijen moeten worden geadopteerd. Dat gaat ver over de hoofden van ziekenhuizen heen en je moet zodoende als samenleving en politiek echt de samenwerking willen opzoeken.

Gezamenlijk optrekken
Mijn visie is dat ontwikkelingen op het gebied van big data en technologie én aandacht voor de individuele patiënt hand in hand moeten gaan. Uit het Future Health-onderzoek blijkt dat 69 procent van de patiënten de zorgervaring op dit moment als positief beoordelen. Ik zou willen dat alle betrokken partijen elkaar vaker zouden ontmoeten om een gezamenlijk beeld te vormen van de toekomst van de zorg in Nederland. En dat iedereen vervolgens het commitment aangaat om connected care vorm te geven met als uitgangspunt: de zorgervaring van de patiënt verbeteren.

Floris Italianer is CEO van de Hartstichting.

1 REACTIE

  1. Binnenkort verschijnt bij IOS press een boek over competenties voor verpleegkundigen om sturing te geven aan connected health ten behoeve van kwaliteit van zorg voor patiënten. Gebruik van devices, semantiek en Big Data maken daar deel van uit.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.