Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Kwaliteit van kwaliteitsplannen’

[Weekoverzicht] ‘Kunt u in één zin omschrijven wat de kern is van uw kwaliteitsplan?’, vraagt de moderator op de bijeenkomst over de pilots in de verpleeghuiszorg. ‘Nee, eigenlijk niet’, is het antwoord van de zorgbestuurder. Hieruit blijkt maar weer eens dat kwaliteitsplannen maken niet eenvoudig is.
‘Kwaliteit van kwaliteitsplannen’
Foto: Reed/Jan Willem Schouten

De uitdaging van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) aan alle aanbieders in de verpleeghuissector is helder. Presenteer uw projecten voor kwaliteitsverbetering en dan roepen wij er tweehonderd uit tot de beste initiatieven van de hele sector. Afgelopen vrijdag was de presentatie en op 21 juli weten we welke plannen door zijn. Er is massaal gehoor gegeven aan deze oproep met 757 ingediende plannen.

Plannen

De aard van de ingediende kwaliteitsplannen varieert nogal. Het ene verpleeghuis komt met een gestructureerd plan van aanpak. Vaak gaat het om projecten die al jarenlang lopen en die in feite geen extra financiering of regelvrijheid nodig hebben van VWS. Bij de andere aanbieders lijken de plannen eerder op het resultaat van enkele brainstormsessies. Termen als  ‘spiegelbijeenkomst’, ‘feedbacksessies’ en ‘meer liefde en vertrouwen voor de cliënt en mantelzorger’ gaan over tafel, maar concreet wordt het niet.

Liefde

Dat het in sommige gevallen vaag blijft, kunnen we die organisaties niet echt kwalijk nemen. Probeer maar eens te bedenken hoe je meer liefde kan genereren of hoe je het welbevinden verbetert op een verpleegafdeling. Het gaat om mensen met een steeds zwaardere zorgvraag en daarbij komen nu eenmaal dingen kijken die niet leuk zijn. Hoe goed iemand zich er voelt, laat zich moeilijk meten. Ja, cliënttevredenheidscijfers bestaan uiteraard, maar daarbij lijkt iedere organisatie minstens een zeven te scoren. De CQ-index en andere meetlijstjes die het doel hebben om wetenschappelijk vast te leggen hoe ‘goed’ de zorg ergens is, zijn ook failliet verklaard. Ze meten van alles, maar niet hoe fijn het ergens wonen is.

Vraag

Een aanwezige zorgbestuurder vangt de essentie van wat beter moet in de volgende woorden: ‘het doel is ervoor zorgen dat de cliënt geen verschil voelt tussen thuis wonen of in een verpleegunit.’ Hiermee haakt zij direct aan bij de discussie die Kars Hazelaar vorige week aanzwengelde in dagblad Trouw. Die riep de vraag op of we in plaats van proberen de kwaliteit van verpleegunits te verhogen, we ons niet moeten focussen op het helemaal overbodig maken van verpleegunits.

Bent u het eens met Hazelaar over het afschaffen van verpleeghuizen? Reageer hier met de reactieknop

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.