Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ophef over een ‘billen wassen’-kop

Simon is hoofdredacteur en uitgever van de merken Skipr en Zorgvisie. Daarnaast geeft hij bij Bohn Stafleu van Loghum ook managementboeken voor de zorg uit en is hij dagvoorzitter en presentator van webinars.
Een Telegraafkop, gemiste kans, vernauwde blik, een zorgtitel onwaardig. De reacties op het Zorgvisie-artikel 'KLM-stewardessen willen geen billen wassen in de ouderenzorg' waren niet mals. Toch laten we deze kop, na uitgebreid overleg binnen de redactie, boven het artikel staan. Een toelichting.
Redactioneel Zorgvisie tech magazine nr. 1, 2020
Simon Broersma, hoofdredacteur Zorgvisie. Foto: Stijn Rademaker

De zorg heeft de grootste moeite om aan nieuw personeel te komen. Het ene actieplan na het andere om personeel te werven is de afgelopen jaren gelanceerd en toch blijft het moeilijk om de vacatures te vervullen. De tekst ‘Ik zou nooit iemands billen wassen’ hebben alle verpleegkundigen en verzorgenden ongetwijfeld wel eens gehoord. Onterecht en erg vervelend, vinden wij bij Zorgvisie.

Wij zien het als de taak van Zorgvisie om te laten zien waar het goed gaat, maar ook waar het niet goed gaat in de zorg. Dit was de reden om het project rond de omscholing van de stewardessen onder de loep te nemen. Dit deden we, zoals altijd, vanuit ons onafhankelijke journalistieke perspectief.

10.000 stewardessen zijn persoonlijk benaderd om zich te laten omscholen. Zo’n 300 zijn naar een voorlichtingsdag gegaan en 35 stewardessen beginnen daadwerkelijk aan het omscholingstraject. Wij vroegen de projectleider naar de reden van het lage aantal aanmeldingen. Hij zei: ‘Voor een groot deel van hen bleek het wassen van billen een onoverkomelijk bezwaar’. Het artikel geeft verdere tekst en uitleg over de bezwaren die werden ervaren, o.a. over het intieme gedeelte van het takenpakket. De kop van elk artikel refereert naar de conclusie van een artikel, zo ook hier.

Intussen riep deze kop veel reacties op. Lezers vinden de kop ‘respectloos’, ‘een minachting voor zorgmedewerkers en die van de KLM’. Het zou het werk van verpleegkundigen ondermijnen.

‘Billen wassen’ dekt de lading van het werk van verpleegkundigen en verzorgenden totaal niet, dat weten wij maar al te goed. Onze lezers al helemaal.

Ook de positieve kant van een overstap naar de zorg hebben wij belicht: een dag na plaatsing van het artikel met de kop ‘KLM-stewardessen willen geen billen wassen in de ouderenzorg’ plaatsten wij een artikel waarin twee stewardessen aan het woord komen die de overstap wél hebben gemaakt. Een van hen zegt: ‘Ik vind dit zo’n dankbaar werk. Je helpt mensen. Je maakt een praatje, je dolt met elkaar. Ik ben gelukkig!’

Wij schrijven artikelen over wat er gebeurt in zorgwereld. Soms zijn deze kritisch, soms zijn ze inspirerend, altijd blijven we bij de waarheid en geven we nuances waar nodig en mogelijk. De ene keer kiezen we voor een feitelijke kop die de lading van het gehele artikel dekt, een andere keer kiezen we voor een prikkelende kop die aanzet tot discussie. Nooit kiezen we voor een kop die een onwaarheid bevat.

De kop in kwestie hoort natuurlijk in de tweede categorie, maar is ook feitelijk gebaseerd op uitspraken van de projectleider die dit heeft besproken met meerdere afgehaakte stewardessen. Ja, de kop kan confronterend zijn, maar dit is blijkbaar voor veel mensen een reden om niet te kiezen voor het vak van verpleegkundige of verzorgende. En daarom voor ons reden om de zorg dit op deze manier te laten weten.

We zijn van mening dat we voldoende nuance en uitleg hebben gegeven in het artikel en nodigen dan ook iedereen uit om het te lezen. Daarom hebben we het artikel vanaf nu voor iedereen toegankelijk gemaakt: https://www.zorgvisie.nl/klm-stewardessen-willen-geen-billen-wassen-in-de-ouderenzorg/.

Met vriendelijke groet,

Simon Broersma
Hoofdredacteur Zorgvisie

1 REACTIE

  1. Toevallig ben ik goed op de hoogte van de precieze gang van zaken binnen KLM. “10.000 stewardessen zijn persoonlijk benaderd om zich te laten omscholen” klopt feitelijk niet. Er is een algemeen aanbod c.q. algemene uitvraag gedaan, naar aanleiding van een succesvol project om cabinepersoneel dat tijdelijk niet kon vliegen vervangend werk in de zorg te laten doen. Dat is iets anders.

    Ook wekt de zin de indruk dat er massaontslagen zouden dreigen, maar dat is nooit door de KLM-directie gesuggereerd. En met een vaccin in aantocht is dat ook onwaarschijnlijk. De vraag waar het cabinepersoneel zich voor gesteld voelde was dus: Zal ik, met een gemiddeld kleine kans op ontslag bij KLM, in een verpleeghuis gaan werken om een volledig inkomen te houden? Wetende dat bij vertrek bij KLM eerst nog recht op WW bestaat. Ook moreel, want daar is premie voor betaald.

    Dan vind ik de kop en de inleidende alinea van het artikel nog steeds van Telegraafniveau.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.