Schiet eens op met kwaliteitsdata

Zolang de inkoop van zorg over prijzen gaat en harde kwaliteitsdata geen rol spelen, blijft het droevig gesteld met het vertrouwen van consumenten in zorgverzekeraars.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Eric Bassant

Eind vorig jaar was de voornaamste conclusie van een onderzoek van De Zaak van Vertrouwen, Assurantie Magazine en onderzoeksbureau Multiscope dat consumenten nog minder vertrouwen hebben in zorgverzekeraars dan in verzekeraars in het algemeen. Net alsof er nooit een woekerpolisaffaire is geweest. Een paar weken geleden presenteerde de Autoriteit Consument & Markt min of meer dezelfde conclusie op basis van een onderzoek van bureau Marketresponse.

Afnemend vertrouwen

Het vertrouwen neemt ook af. Rond 40 procent van de ondervraagden zegt in het onderzoek van dit jaar weinig vertrouwen te hebben in de zorgverzekeraars. Een jaar geleden was dat nog 32 procent.

5
34

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

5 REACTIES

  1. Kwaliteit in de zorg is een veelkoppig moster. Ieder zoekt de kop die hem het beste past. Met andere woorden men kiest de kop die het makkelijkst te meten valt. En voor verzekeraars is dat geld.
    De lastigste kop is die van medisch inhoudelijke kwaliteit. Zorgverlenen is zo lastig en veelzijdig dat het niet of nauwelijks te objectiveren valt. Te meten valt er veel, maar wat de waarde daarvan is?
    Hoe de meting te interpreteren? De ene praktijk is de andere niet. De ene regio is de andere niet. Het ene land is het andere niet. De aandacht van, de kennis van, de ene zorgverlener is niet hetzelfde als de ander.
    Van suikerklontjes kunnen we wat kwaliteitsapsecten zelf als consument goed beoordelen; het is een commodity. Maar de chemische samenstelling, de chemische verontreiniging, de ecologische footprint, dat kunnen consumenten niet.
    Zorg is geen commodity; het is een veelkoppig monster.

  2. Lees alle reacties
  3. Kwaliteit heeft subjectieve en objectieve aspecten. Dat maakt meten erg moeilijk, laat staan vergelijken. Zorgverzkeraars misbruiken de term kwaliteit om lagere prijzen te betalen. De winst gaat op hun eigen bankrekening. En de patient is niet gek, dát is de reden van het dalende vertrouwen, en niets anders.

  4. wellicht begrijpen meer Nederlanders dat hun zorgverzekeraar het woord kwaliteit/ kwaliteitseis gebruikt voor het woord bezuinigen.
    wellicht zien Nederlanders nu dat zorgpolissen niet te lezen te zijn, dus heeft de ZV gewoon alle macht.
    wellicht merken Nederlanders dat als ze bellen en om informatie vragen dat alleen mondeling gedaan, er wordt per mail, zwart op wit eea NOOIT bevestigd. Dus moet je goed kunnen luisteren en er op vertrouwen dat je goed geinformeerd wordt( en hoe dat uitpakt wten we inmiddels callcentra maken veel fouten)
    wellicht beginnen Nederlanders te begrijpen dat zij als klant niet koning zijn bij hun ZV

  5. De verzekeraars gebruiken de ‘kwaliteit eisen’ vooral om de tariefen af te knijpen. De beste manier om de kwaliteit van de geleverde zorg te meten is – mijn inziens – te vragen of de patient te vevreden is. Die vraag is mij in ieder geval nog nooit door een zorgverzekeraar gevraagd. Gemiste kans.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.