Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgidols

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
In het keiharde gevecht om patiënten proberen zorgverzekeraars om het hardst onze aandacht te trekken. Aan het eind van het jaar mogen we immers weer van verzekeraar wisselen. Het geheim is: interactie.

Koen

Zo maken we op de internetsite van VGZ maken we kennis met de gezondheidsbuddy. Een konijn met een koffertje. Hij heet Koen en hij ziet groen. Koen is 19 jaar en werkt bij VGZ. Koen is klein van stuk en groot van hart. Wij kunnen chatten met Koen en hem vragen stellen over gezondheid, of over veilig vrijen. Voor hippere cliënten heeft Univé een Second Life afdeling waar je een verzekering voor je avatar kunt afsluiten. Daarmee is je virtuele persoonlijkheid een half jaar verzekerd voor zorg en tegen schade en diefstal.

Gezondheidswedstrijd

Nieuwste wapen in de strijd komt van Agis. De zorgverzekeraar die nog steeds haar uiterste best doet om klanten terug te winnen, heeft een reality programma ontwikkeld voor internet. Een online competitie waarin acht doorsnee Nederlanders acht weken lang opdrachten uitvoeren rondom het thema gezondheid. Hoofdprijs: 3000 euro. Op www.expeditiegezond.nl kunt u ze allemaal leren kennen. Bij Agis hebben ze goed naar Idols gekeken: zelfs het driekoppige, onverbiddelijke panel ontbreekt niet. Ook aan de ongelukkigen die buiten de selectie zijn gevallen, is gedacht. Stem elke dag op een kandidaat en win een horloge met hartslagmeter.

Productie draaien

Deze leuke acties leveren natuurlijk in de eerste plaats fijn veel bezoekers van de website op. Wat weer goed is voor de advertentie-inkomsten. Als het even meezit, worden kijkers inderdaad aangestoken door het ‘gezond leven’ virus en kosten zij hun verzekeraar uiteindelijk minder.

De verzekeraars hebben het goed begrepen. Nu de ziekenhuizen nog. Hoe toch voldoende productie te blijven draaien in dit gezondheidsoffensief? Veelbelovend zijn in dat opzicht de snackkarren, de á-la-carte maaltijden of de dagelijkse dubbele trappist waarmee een Brabants ziekenhuis haar patiënten in spe wil lokken.

Reageren

Door een technische storing is het op dit moment niet mogelijk om via de website te reageren op weblogs. Wij verzoeken u om uw reactie te sturen naar zorgvisie@reedbusiness.nl. De redactie verwerkt deze zo spoedig mogelijk. Indien u de afgelopen dagen tevergeefs heeft gereageerd, wilt u uw reactie dan svp nog een keer opsturen?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.