Ouderenzorginstelling Brabant Zorg uit Oss heeft haar standpunt in een brief aan de NZa bekendgemaakt. ‘Een dergelijk drastisch besluit wordt door ons alleen genomen omdat het water aan de lippen staat’, schrijft de instelling. Volgens BrabantZorg komt er niet veel terecht van de initiatieven om de bureaucratie in de zorg te verminderen. ‘De kern van het probleem is dat de kraan van nieuwe regeldruk gewoon open staat’, aldus de brief.
De veranderingen in de zorg in 2015, toen de AWBZ werd vervangen door nieuwe regelingen, heeft geleid tot een ‘exponentieel stijgende hoeveelheid registratieve handelingen’, aldus BrabantZorg. Alle acties om de regeldruk te verminderen wegen daar niet tegen op.
Vertrek medewerkers
Volgens de instelling komt niet alleen ouderenzorg door de registratieplicht onder druk te staan, maar leidt het ook tot vertrek van medewerkers uit de zorg. ‘Daarom hebben we besloten om geen uitvoering meer te geven aan extra registratieve verplichtingen die geen toegevoegde waarde hebben voor cliënten en medewerkers’, schrijft BrabantZorg.
Sanctie
De nieuwe registratieplicht voor de wachtlijsten voor dementerende ouderen stuitte eerder ook al op verzet van brancheorganisatie ActiZ, maar na overleg met de NZa zijn de administratieve lasten zo laag mogelijk gehouden. De NZa kan BrabantZorg eventueel een financiële sanctie opleggen als ze de beleidsregel niet uitvoert. Een woordvoerder van de NZa reageert dat de instantie eerst met de Brabantse instelling wil overleggen. ‘Maar we zullen haar ook wijzen op haar verplichtingen.’ Hij bestrijdt dat de beleidsregel onnodig is. ‘Het is belangrijk voor cliënten en zorgverzekeraars om inzicht te hebben in de wachtlijsten.’
Afspraken
BrabantZorg wil geen verdere toelichting geven zolang er nog geen overleg is geweest met de NZa.
De NZa heeft inmiddels afspraken gemaakt met verschillende zorginstellingen om de registratieplicht toe te lichten en de noodzaak ervan uit te leggen.
Door Maarten Bakker
Ik heb al voorgesteld een administratieve staking te oorganiseren in de zorg. De tot in het belachelijke verbijzondering van te registreren handelingen is de grootste verspilling in de zorg opgelegd door verzekeraars, die money-driven denken, niet care-driven….. een bureaucratische nachtmerrie… radboud, nijmegen heeft de eerste goede stap gedaan : van 115 indicatoren naar 15, dat is ontregelen…. vrijwel alle taken in de basis zorg vallen onder het kopje routine, 8 uur per dag. alleen de werkplanner boekt de afspraken, de werknemer accoordeert. moeilijker hoeft niet….
Het zou toch eens tijd worden dat politici en ( onafhankelijke) journalisten in gaan zien hoe overduidelijk deze miljoenenverslindende NZa dysfunctioneert.
Een extern onafhankelijk onderzoek zal dat haarfijn aantonen.
Van dat NZa-geld kunnen ook NUTTIGE dingen in de zorg gedaan worden.
Met je registratieplicht voor wachtlijsten……
Ook de NZA sluit naadloos aan bij het rijtje inspectie, zorgkantoor en vele andere organisaties. Uiteindelijk komt de vraag om gegevens betreffende wachtlijsten te registreren terecht bij zorgmedewerkers, met name bij het middenkader.
Zijn we nu niet in staat om dit soort vragen nu eens niet langs de vertrouwde weg aan zorgorganisaties voor te leggen??
Het is mooi om te lezen dat de bestuurders zich gaan verweren tegen dit soort praktijken van behoudende organisaties als het bijvoorbeeld het NZA.
Ook de NZA past in het rijtje inspectie, zorgkantoor en vele anderen.
Uiteindelijk komen al deze vragen om informatie bij zorgmedewerkers terecht.
Met name het middenkader kan dan zo’n registratie bij gaan houden. Het kan er wel ‘even’ bij………..