Caredroid over twee jaar beschikbaar voor ouderen

Over twee jaar is een sociale robot beschikbaar die met eenzame of demente ouderen praat, hen motiveert te bewegen, en uitzoekt welke hulp ze het beste nodig hebben. Deze Caredroid gaat binnenkort voor de laatste onderzoeksfase aan de slag in Amsterdamse zorginstellingen, als Mentrum, Osira/Amstelring, Alzheimer Amsterdam. Dat meldt het dagblad Spits.
Caredroid over twee jaar beschikbaar voor ouderen

‘De Caredroid kan zeker een forse kostenbesparing zijn in de toenemende zorgkosten’, stelt Matthijs Pontier, onderzoeker/psycholoog op de website van het dagblad. ‘De robot is sociaal-emotioneel intelligent, kan morele beslissingen nemen en communiceren. Dat kan betekenen dat de robot vraagt hoe een oudere zich voelt, of aanspoort tot het maken van een wandeling bijvoorbeeld. We stoppen veel patiëntenkennis van de zorgverleners in de robot. Ook leert de robot van haar ervaringen met patiënt, ‘leert’ hem/haar kennen en bouwt zo een persoonlijke relatie op.’ Voor dat doel heeft Pontier software voor emotionele intelligentie en moreel redeneren op elkaar aangesloten.

Prototype

De komende twee jaar kijken de onderzoekers naar de interactie tussen de doelgroep en de robots. Aan het eind van deze periode is er een prototype dat in productie genomen kan worden, voorspelt Pontier. ‘Het gaat er niet om dat de zorg vervangen wordt door de robot, maar dat deze een aanvulling is. Om bijvoorbeeld telkens opnieuw hetzelfde verhaaltje te vertellen aan iemand met dementie, daar heeft zorgverlener geen tijd voor. Dat kan een robot wel doen.’

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Caredroid)

12 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het volgende staat onder andere hierboven: “”We stoppen veel patiëntenkennis van de zorgverleners in de robot. Ook leert de robot van haar ervaringen met patiënt, ‘leert’ hem/haar kennen en bouwt zo een persoonlijke relatie op.’””.
    **Veel patientenkennis van de zorgverlener**. Wist niet en heb niet ervaren dat die er was!! **Bouwt een persoonlijke relatie op** Gvd er was nog geen tijd om mijn vrouw te wassen. Maar dat doet die robot ook niet. “Gelukkig”, zei mijn dochter “dan verandert er niks, dus het wordt in ieder geval niet erger”. Het is steeds hetzelfde, waar die robot fantastisch kan functioneren — bij het management (alles zonder kennis en GEVOEL en tegen een heel hoog loon) wordt de robot niet toegepast. Nee, het aller aller gevoeligste — de oudere en de patient — gaat men nu robottiseren. Een duidelijker bewijs hoever de huidige instellingenzorg van de patient af staan, hoef ik niet te hebben; bovendien was ik daarvan al overtuigd.

  3. @Jenny, Jan C en Gerard, hebben jullie het filmpje dat Pim aanbeveelt, gezien? Wanneer in de toekomst er een zeer schrijnend tekort is aan mantelzorgers em professionele hulpverleners dan lijkt me dit een zeer waardevolle aanvulling. En dan kun je niet vroeg genoeg beginnen met de ontwikkeling ervan. Kijk hoe mensen reageren….

  4. @Mien. Die Mien is ook ziek en nog nooit in een verpleeg- en oudereninstelling geweest. Vanmorgen heb ik het verteld in het verpleegtehuis (de jongste 78, de oudste 96). Twee moesten aan het zuurstof apparaat van het lachen. Mien ook jij weet niet wat zorg is: Mijn vrouw — 100% procent bij de les — maar door een zwaar herseninfarct (CVA) niet praten en verlamd. Wat moet mijn vrouw met een robot. Genegenheid, een opbeurend woord, een dankbare blik, hoe gaat het met de kinderen, goed eten, op tijd naar buiten, de luifels omlaag zodat het op de KLEINE kamer niet zo heet wordt en ze vanwege de scherpe zon de TV niet kan zien (moest ik ELKE MORGEN (ik zeg elke morgen) regelen, terwijl dat een klein knopje op de verpleegunit is), meer dan eenmaal per week wassen (ze was zo proper op zichzelf), op tijd medicijnen met water;( is nooit gebeurd; was makkelijker), op tijd van het toilet (nu vaak meer dan 20 minuten); proberen regelmaat te krijgen in stoelgang; ze kan niet praten, wordt niet gevraagd en voor het toilet gaan zitten werkt niet; want de club heeft overdracht (verkapte pauze), rooktijd, reguliere pauze of wat dan ook). Ze is onder andere daardoor uit het leven gestapt (68 jaar).
    Rot op met je robot. Weet je wat het is: Ze zijn zo slecht betrokken met de patient dat ze niet eens de robot halen: “O, daar hebben we nog niet aan gedacht”. Rot toch op met je robot. Gebruik die tzt maar bij je eigen moeder. Weer een heel dure kostenpost voor de zorg, gelanceerd door mannen en vrouwen in keurig pak en met een heel heel hoog salaris. Droom maar door Mien.

  5. Ik wil hierbij nogmaals benadrukken dat het gaat om het aanvullen van bestaande zorg en niet om het vervangen van huidige zorg. Natuurlijk is het fijn als een oudere 24 uur per dag door een mens verzorgd wordt, maar zo veel zorgverleners zijn (bij lange na) niet beschikbaar, tenzij we prijzen van onze zorgverzekering pak hem beet tien keer zo hoog maken en genoeg mensen vinden die ouderen willen gaan verzorgen.
    Uit eerder onderzoek blijkt al dat demente ouderen veel baat kunnen hebben bij zorgrobots om mee te knuffelen. De patienten en zorgverleners zijn dan ook erg enthousiast.
    Een voorbeeld hiervan kun je in dit filmpje zien (dit gaat niet over ons onderzoek, maar over Nao en Paro. Vooral het stukje over Paro is interessant, ongeveer na 1 minuut).
    http://www.youtube.com/watch?v=0BKxzAlVJyE
    Als input voor het maken van morele beslissingen, gebruiken we momenteel de input van medisch-ethische commissies en andere medisch-ethische experts, ethische experts in het algemeen, juridische uitspraken, filosofen en zorgverleners.
    Mensen die dit een afschuwelijk iets vinden nodig ik uit aan te geven waarom. Hierin zijn wij erg geinteresseerd. Wellicht dat we er een oplossing voor kunnen vinden, of dat we het anders in ieder geval kunnen gebruiken om te beslissen welke taken absoluut niet door robots gedaan mogen worden.

  6. De inzet van sociale robots is een goede ontwikkeling. Ik heb destijds gezien hoe zeer I-Cat bijdraagt aan de verbetering van de zorg. Sindsdien zijn er grote vorderingen gemaakt wat betreft de technische mogelijkheden op het gebied van emotie, sociaal in relatie tot informatica. Ik vind dat de inzet van sociale robots meer aandacht zou moeten krijgen binnen elke sector van de zorg.

  7. -kan morele beslissingen nemen-‘ , ‘bouwt een persoonlijke relatie op met de patient’. Hoe is het mogelijk dat iemand in alle ernst dat soort van gevaarlijke nonsens kan uitkramen. Sleutelwoord in dit trieste verhaal is wellicht :’kostenbesparend’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.