Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Catharina Ziekenhuis verbetert ontslaggesprek met patiënten

Het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven behoort op het onderdeel ‘ontslaggesprek met patiënten’ tot de beste drie ziekenhuizen van Nederland. Dat blijkt uit de recente Consumer Quality index‐Ziekenhuizen (CQ‐i). CQ‐i is een meetinstrument waarmee op een onafhankelijke manier de ervaringen van patiënten worden gemeten.
Catharina Ziekenhuis verbetert ontslaggesprek met patiënten
Foto: Catharina

De laatste twee jaar heeft het ziekenhuis veel aandacht geschonken aan het ontslaggesprek. Een speciaal zorgteam is in andere ziekenhuizen op zoek gegaan naar de best practices op dit voor de patiënt zeer belangrijke onderdeel van de behandeling. Aan de hand van die goede voorbeelden heeft het Catharina Ziekenhuis een eigen aanpak ontwikkeld die per afdeling aangepast kan worden.

Boekje

Speciaal voor het ontslaggesprek maakte het ziekenhuis een boekje, met daarin alle belangrijke thema’s die besproken moeten worden als een patiënt het ziekenhuis verlaat. Zodra de ontslagdatum bekend is krijgt de patiënt het boekje om zich voor te bereiden op het ontslaggesprek. Ook wordt het gesprek ruim van te voren aangekondigd, zodat de partner of de kinderen erbij kunnen zijn.

Geheugensteun

Patiënten krijgen tijdens het gesprek door een verpleegkundige op alle belangrijke vragen mondeling en schriftelijk een antwoord op maat. Zo wordt op een heldere manier duidelijk wat onder meer de leefregels zijn na een operatie, of autorijden is toegestaan, welke medicijnen gebruikt moeten worden en wat de eventuele bijwerkingen van de behandeling kunnen zijn. Het boekje wordt daarbij ook gebruikt als geheugensteun voor zowel patiënt als verpleegkundige, zodat alle thema’s besproken worden.

Nabellen

Patiënten kunnen tijdens het ontslaggesprek ook aangeven of zij na hun ontslag uit het ziekenhuis thuis gebeld willen worden door de verpleegkundige. In dit gesprek checkt de verpleegkundige hoe de patiënt de kwaliteit van de geleverde zorg ervaren heeft en beantwoordt eventuele vragen.

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.