Cliënten geven hulp bij het huishouden een 8,4

Cliënten waarderen de hulp bij het huishouden met een gemiddeld rapportcijfer van 8,4. Dat schrijft staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten (VWS) aan de Eerste en Tweede Kamer. Het rapportcijfer is afkomstig van een meting van het Nederlands Instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (Nivel).
Cliënten geven hulp bij het huishouden een 8

Het gaat om ervaringen van cliënten in 2010 en de eerste helft van 2011. Er zijn bijna 14.000 vragenlijsten van cliënten in de meting meegenomen. Los van het hoge rapportcijfer blijkt uit het rapport ook dat 94 procent van de cliënten, de aanbieder van de hulp bij het huishouden, zou aanbevelen aan vrienden of familie. 81 procent van de cliënten kan zich thuis beter redden door de hulp. De bejegening en deskundigheid werden beoordeeld met respectievelijk 3,8 en 3,7 op een vierpuntsschaal. Verschillen tussen organisaties blijken beperkt te zijn.

Tevreden

Het rapport toont volgens de staatssecretaris aan dat cliënten tevreden zijn over de kwaliteit van de hulp bij het huishouden en dat dit dus bij gemeenten in vertrouwde handen is.

CQ-index

Hulp bij het huishouden wordt sinds 1 januari 2007 door gemeenten aanbesteed. Aanbieders van hulp bij het huishouden zijn in de Wmo verplicht om de ervaringen van hun cliënten te meten met de Consumer Quality (CQ)-vragenlijst. In deze vragenlijst wordt naar de feitelijke ervaringen van de cliënten met de verleende hulp gevraagd. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld ANP Roos Koole)

Lees meer:

Marlies Veldhuijzen van Zanten luister naar cliënten

Huishoudelijke hulp krijgt les in signaleren

Veldhuijzen: Kinderen mogen meehelpen in huishouden

7 REACTIES

  1. Als je een lager cijfer geeft dan loop je de kans je huishoudelijk hulp kwijt te raken omdat de CQ index mee wordt gewogen in de aanbesteding. Het is veel vervelender om van huishoudelijke hulp te wisselen dan om via een cijfer aan te geven dat er dingen beter kunnen. De betrouwbaarheid van deze meting lijkt me dus laag.

  2. Lees alle reacties
  3. Joop, de vraag is alleen of die achtergrond info bekend is bij de geenquêteerde. Dit lijkt mij niet het geval. Echter, kan de kanttekening worden gemaakt dat bij het invullen er hulp geboden (kan) worden door de hbh medewerker, waardoor het cijfer beinvloed kan worden.

  4. Deze metingen zijn gedaan op grond van het huidige WMO-regime, dat valt onder de Kwaliteitswet, IGZ toezicht en het Kwaliteitskader Verantwoorde Hulp bij het huishouden. Daar willen VWS en de VNG nu juist helemaal vanaf. Het is dus nogal wrang dat VWS en de VNG willen aantonen dat de kwaliteit in orde is maar tegelijkertijd de stiekem basis daarvoor willen weggooien.

  5. Gerrit heeft helemaal gelijk. Als het aan de VNG(inclusief BCM adviesbureau)en VWS ligt dan wordt onder de naam De Kanteling die huishoudelijke hulp met 40% ingekrompen. Dan helpt jammer genoeg ook de wet Kan/Leijten niet meer! VNG/VWS en gemeenten spelen mooi weer over de rug van cliënten en Huishoudelijke Hulpen(de laagstbetaalden in de zorg)! Wat een schande!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.