Decentraliseren thuishulp leidt niet tot prijsverschillen

De decentralisatie van de huishoudelijke hulp heeft er niet toe geleid dat de eigen bijdrage van cliënten flink is gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van SCP en CPB. De prijs die gemeenten aan aanbieders betalen voor huishoudelijke hulp verschilt ook niet tussen gemeenten.
thuishulpfotolia400.jpg
Foto: Fotolia

Uit het onderzoek blijkt ook dat het voor de hoogte van de eigen bijdragen van cliënten niet veel uit maakt in welke gemeente men woont.

Weinig prijseffect
Vanaf 2007 al besteden gemeenten de huishoudelijke hulp aan door (zorg-) aanbieders te laten offreren voor de uitvoering van huishoudelijke hulp. Op die aanbesteding is veel kritiek, het zou leiden tot te lage prijzen en – salarissen voor huishoudelijke hulp. Uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat het effect van de aanbesteding vrij weinig gevolg heeft gehad voor de prijs van huishoudelijke hulp.

Aanbesteding
Gemeenten hebben in de aanbestedingsvorm verschillende varianten gebruikt. Maar opvallend genoeg ‘ontlopen de verschillende aanbestedingsvormen elkaar weinig in de prijzen die gemeenten voor de huishoudelijke hulp betalen’, aldus het SCP.

Kwaliteit
Uit het onderzoek blijkt ook dat het voor de hoogte van de eigen bijdragen van cliënten niet veel uit maakt in welke gemeente men woont. Een van de grote kritiekpunten op de decentralisatie van de huishoudelijke hulp was dat er voor cliënten grote verschillen tussen gemeenten zou ontstaan. Het blijkt echter dat gemeenten hun beleid niet zozeer op de prijs van huishoudelijke hulp vaststellen, maar dat ze juist op andere zaken als de kwaliteit of lagere administratieve lasten.

Eigen bijdrage
Gemeenten wijken niet af van de landelijke norm als het gaat om het vaststellen van de maximale eigen bijdrage. Terwijl gemeenten wel die vrijheid hebben gekregen bij de decentralisatie. De verschillen in eigen bijdrage die de cliënt moet betalen voor huishoudelijke hulp zijn vooral terug te voeren op persoonlijke factoren, zoals het inkomen.

Mantelzorg
Overigens is niet de kwaliteit van de hulp onderzocht. Uit het onderzoek van SCP en CPB blijkt dat bij de inzet van huishoudelijke hulp per gemeente het niet uitmaakt of er veel of weinig mantelzorgers zijn. Het maakt trouwens wel uit voor het aantal uren dat huishoudelijke hulp wordt ingezet: de aanwezigheid van mantelzorg gaat wel gepaard met minder uren huishoudelijke hulp.

Dossier Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?

1 REACTIE

  1. De stelselwet Wmo HV is er pas vanaf 2015. Dit rapport beschrijft de situatie tot 2013. Gemiddeld is de Eigen Bijdrage 477 euro p/jr, tussen 200 euro (Bergen op Zoom, 2009) en 681 (Blaricum, 2011). Met een uurtarief huishoudelijke hulp van 18-25 euro. Met de Wmo 2015 HV kwamen er ander soort contracten, met voor de burger minder controle over hoogte eigen bijdrage. Als anno 2017 een gediplomeerde verzorgende met 11 jaar werkervaring 16,13 euro per uur krijgt (exl. ORT, bron: Volkskrant 20.1.2017), dan ben ik benieuwd wat een huishoudelijke hulp nu krijgt. Dus na de stelsewijziging. Het is jammer dat deze info ontbreekt, juist in verkiezingstijd.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.