De camera legt non-verbale communicatie tussen cliënt en behandelaar op een goede manier vast. Terpstra weet vanuit ervaring dat veel informatie verloren gaat bij de schriftelijke verslaglegging van indrukken die een hulpverlener opdoet in het non-verbale contact met cliënten. Door dit op de juiste manier vast te leggen, wordt het bepalen van de diagnose en het vaststellen van benodigde vervolgbehandelingen vergemakkelijkt.
Diagnostische Camera
Samen met zijn compagnon Stefan de Haas, expert op het gebied van video-toezicht, heeft Terpstra de Diagnostische Camera ontwikkeld. Deze camera heeft twee lenzen en is hierdoor in staat om tegelijkertijd de hulpverlener en de patiënt op beeld vast te leggen waardoor de probleemanalyse en essentiële symptomen gevisualiseerd worden. Op dit moment ondersteunen deze fragmenten de diagnostiek. In een later stadium gaan deze de basis vormen voor algoritmen die de behandelaar zelfs kunnen adviseren over diagnostiek en effectieve behandeling.
Pilots
Inmiddels wordt de Diagnostische Camera in pilotvorm gebruikt binnen GGZ Centraal en het FACT-team van GGz Eindhoven. Eerste resultaten geven aan dat behandelaren én cliënten erg tevreden over de Diagnostische Camera. Daarnaast kan de camera zich volgens Terpstra binnen enkele maanden te kunnen terugverdienen.
Innovatie
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. Hoe verschillende zorginstellingen of ondernemers hun weg vinden, leest u in het dossier innovatie.
Bekijk het dossier