Diakonessenhuis meet patiëntentevredenheid met zuil

Vandaag opende Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) de Quick Scan zuil op de locatie Utrecht van het Diakonessenhuis. De zuil is onderdeel van het 'Programma klantwaarden', dat samen met de NPCF is ontwikkeld.
Diakonessenhuis meet patiëntentevredenheid met zuil

De zuil staat in de centrale hal van het ziekenhuis. Patiënten kunnen er via een ‘touch-screen’ na hun bezoek aan de polikliniek of na een opname laten weten wat zij van het ziekenhuis vinden.

Quick and dirty

“Aan de hand van de gegevens uit de zuil kunnen we ‘quick and dirty’ zien welke afdelingen het best scoren op de onderwerpen patiëntgerichtheid, veiligheid, doelmatigheid en toegankelijkheid”, zegt Jantine Martens. Martens is programma manager klantwaarde en eindverantwoordelijke voor het project binnen het Diakonessenhuis. Naast de zuil hanteert Martens nog meer instrumenten om de klanttevredenheid te peilen. “We combineren de informatie uit de zuil met ‘patiënten-buddies’, focusgroepen en gerichte surveys.”

Slechte score

De Quick Scan zuil is gekoppeld aan software weermee 24-uur per dag de tevredenheid op allerlei vlakken en op iedere afdeling berekend kan worden. “Elke dag krijgt ieder specialisme vanuit de zuil een gemiddeld cijfer tussen 1 en 10 om de kwaliteit aan te geven. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld in de gaten houden als iemand consequent slecht scoort en te vaak kribbig is ten opzichte van patiënten.” Aan de hand van de gegevens uit de zuil kunnen ook meer bewerkingen worden uitgevoerd. Het managent team kan bijvoorbeeld verschillen tussen locaties onderzoeken. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Links:

Patiënten geven ziekenhuis een 7,8

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.